OV-chipkaart niet verplicht bij vraaggestuurd vervoer

Door een wijziging in de wet zijn concessieverleners voortaan verplicht om de OV-chipkaart te accepteren in al het openbaar vervoer in die concessie. Maar voor kleinschalig vraaggestuurd vervoer en internationale lange afstandsreizen verandert er niets; deze zijn namelijk uitgezonderd van de maatregel. Het blijft daar dus de keuze van de concessieverlener of bijvoorbeeld belbussen moeten worden uitgerust met OV-chipkaartapparatuur.

Het OV is aan het veranderen door de komst van nieuwe betaalmethoden en door de omslag van aanbod- naar vraaggestuurd vervoer. In dit flexibele vervoer wordt doorgaans voor andere betaalvormen dan de OV-chipkaart gekozen, zoals contant afrekenen, betalen via een mobiele pinautomaat of een meerrittenkaarten. Daarnaast willen commerciële partijen zonder vervoersconcessie binnenlandse verbindingen opzetten in Nederland, vaak als onderdeel van internationale reizen.

“Deze ontwikkelingen kunnen ertoe leiden dat reizigers bij het reizen door verschillende concessiegebieden geconfronteerd worden met vervoersmiddelen waarop zij niet toegelaten worden met de OV-chipkaart”, verklaart het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het besluit om de wet te wijzigen. “Het bieden van duidelijkheid, het verzekeren van interoperabiliteit in het openbaar vervoer en het waarborgen van de toegankelijkheid van het concessieoverstijgende openbaar vervoer voor de reiziger, zijn daarom de belangrijkste publieke belangen die met dit besluit worden behartigd.”

OV loket

Toch is ervoor gekozen om de OV-chipkaart niet verplicht te stellen in vraaggestuurd vervoer. De ombudsman van het openbaar vervoer, het OV loket, waarschuwde onlangs nog voor verwarrende situaties in vraaggestuurd vervoer. Het is niet alleen onduidelijk wanneer reizigers hun chipkaart kunnen gebruiken in vraaggestuurd vervoer, maar het kan ook negatief uitpakken voor bijvoorbeeld studenten. Zij worden financieel benadeeld als ze alleen de keuze hebben voor een vraaggestuurde bus, waarin de OV-studentenkaart niet geldig is. Het OV loket waarschuwde de OV-sector hier rekening mee te houden.

Het ministerie erkende de wens voor meer duidelijkheid, maar besloot het OV per auto, waarmee maximaal acht personen vervoerd kunnen worden toch uit te zonderen. Dat besluit is genomen omdat vaak de keuze voor een  een bepaalde betaalmethode in vervoersmiddelen in dunbevolkte gebieden vaak bewust gemaakt wordt. “Het kleinschalige karakter en de behoefte aan een flexibele kostenstructuur die essentieel is om deze vormen van openbaar vervoer op te zetten, liggen ten grondslag aan de overweging om het kleinschalige (openbaar) vervoer uit te zonderen.”

Betaalmethodes

De kaart wordt verder verplicht in alle openbaar vervoersconcessies. In de praktijk gebeurt dit nu al, maar door dit in de wet op te nemen, hoopt het Rijk de controle te houden over een mogelijke afschaffing van de OV-chipkaart. Volgens het ministerie zou de ontwikkeling van nieuwe betaalwijzen kunnen leiden tot een periode van onduidelijkheid, omdat in de ene concessie al is overgestapt op een nieuw betaalsysteem, maar niet in de nabijgelegen concessie. Dat probleem wordt met deze maatregel voorkomen.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.