Rover: NS wentelt systeemgebrek OV-poortjes af op reiziger

Reizigersorganisatie Rover uit kritiek op NS omdat reizigers door het sluiten van de OV-poortjes op Amsterdam Sloterdijk soms teveel geld kwijt zijn voor hun rit. De spoorvervoerder heeft een omlooproute bedacht zodat de OV-poortjes gemeden kunnen worden, maar volgens Rover wordt het probleem daarmee bij de reiziger gelegd. Reizigers worden hier bovendien slecht over geïnformeerd. 

De reizigersorganisatie had liever gezien dat NS de poortjes open had gelaten totdat het probleem met de prijsberekening op de OV-chipkaart is opgelost. Vooral omdat dit probleem al lange tijd speelt. “Rover vraagt NS al twee jaar om een oplossing, maar het bedrijf slaagt er tot nu toe niet in om zijn systemen foutloos in te regelen.”

Omlooproute

Sinds de OV-poortjes op Amsterdam Sloterdijk gesloten zijn, moeten veel reizigers deze poortjes passeren bij een overstap. Daardoor kan het gebeuren dat reizigers tussen Den Haag en Alkmaar meer moeten betalen dan eigenlijk de bedoeling is. Dit komt omdat het NS-systeem registreert dat de route via Sloterdijk een omweg is. In werkelijkheid is dit echter de snelste route. En ook reizigers tussen Haarlem en Alkmaar worden geconfronteerd met een te hoge prijs als ze op Sloterdijk nog een keer door de OV-poortjes moeten.

NS is na kritiek van Rover met een omlooproute op de proppen gekomen, waarbij ze geen poortje meer tegenkomen. Het gaat hier echter om een omslachtige route. “Dit betekent een flink stuk omlopen, flink traplopen én mogelijk de aansluiting missen om geen extra kosten te hoeven maken. De posters die NS deze week heeft opgehangen geven gebrekkige informatie”, aldus de reizigersorganisatie.

Geld terugvragen

Hoewel reizigers die benadeeld worden door het systeemgebrek hun geld terug kunnen vragen, meent Rover dat NS reizigers hier niet goed over informeert. Die informatie is bovendien niet beschikbaar op het station. Als het aan de reizigersorganisatie ligt, houdt NS de poortjes op Sloterdijk open totdat er een klantvriendelijke oplossing is gevonden. Rover gaat hierover binnenkort in gesprek met NS.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

1 reactie op “Rover: NS wentelt systeemgebrek OV-poortjes af op reiziger”

Kees Boer|13.03.18|20:15

De poortjes zouden op Sloterdijk sowie so beperkt open moeten,niet alleen voor de overstappers van “laag “naar “hoog “,ook voor de wachtenden voor de lange afstandbussen die tussendoor iets willen drinken en/of toiletbezoek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.