Bijna 90 procent minder check-ins in het OV

OV-chipkaart, station Zwolle FOTO VerkeersNet
OV-chipkaart, station Zwolle FOTO VerkeersNet

Het dagelijks aantal check-ins in het openbaar vervoer is in de tweede helft van maart gedaald met bijna 90 procent ten opzichte van vergelijkbare dagen in 2019. Dit blijkt uit de meest recente cijfers over in- en uitchecktransacties met de OV-chipkaart, samengesteld door het CBS en Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart.

Directe aanleiding zijn de strenge maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Het is immers alleen nog toegestaan met het openbaar vervoer te reizen als het een noodzakelijke reis betreft, bijvoorbeeld vanwege een cruciaal beroep. Alle vervoerders sinds 27 maart volgens een vakantie- of zondagsdienstregeling, of volgens een speciale basisdienstregeling. Zij moeten dat zeker nog tot 28 april blijven doen.

Volledig verdwenen

Op die 27 maart bedroeg het aantal check-ins in het openbaar vervoer in heel Nederland ruim 600 duizend. Dat is 87 procent minder dan op een gemiddelde en vergelijkbare vrijdag in maart 2019. Twee weken eerder, de vrijdag na de eerste persconferentie, lag dit met bijna 3 miljoen nog 35 procent onder de referentiewaarde. Op 31 maart bedroeg het aantal check-ins 560 duizend, tegen 4,75 miljoen op een gemiddelde dinsdag in 2019. De ochtend- en namiddagspits zijn inmiddels vrijwel volledig verdwenen. Door de enorme afname loopt de sector 180 miljoen euro per maand mis.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Realtime overzicht check-ins met OV-chipkaart BEELD Translink/CBS
Realtime overzicht check-ins met OV-chipkaart BEELD Translink/CBS

Het aantal check-ins op een dag in 2020 wordt vergeleken met het gemiddelde van een vergelijkbare dag in dezelfde maand in 2019. Bijvoorbeeld: een vrijdag in maart 2020 heeft als referentie het gemiddelde van alle vrijdagen in maart 2019.

Het aantal inchecktransacties is overigens niet hetzelfde als het aantal reizigers: mensen kunnen meerdere keren inchecken voor één reis, bijvoorbeeld bij een overstap naar een andere vervoerder.

OV-monitor

Gelijktijdig met deze cijfers lanceren het CBS en Translink de landelijke OV-monitor. Deze monitor, die in samenwerking met de vervoerssector is ontwikkeld, geeft inzicht in het gebruik van het openbaar vervoer, en brengt de samenhang met andere vervoersmiddelen in beeld. Het inzicht in het OV-gebruik kan onder meer beleidsmakers helpen het openbaar vervoer ‘efficiënter en effectiever’ te maken, en de dienstverlening aan de reiziger te verbeteren.

In de OV-monitor is tijdelijk specifieke informatie opgenomen over het gebruik van het openbaar vervoer tijdens de coronacrisis. Het overzicht van het aantal inchecktransacties wordt dagelijks met een vertraging van ongeveer één dag bijgewerkt. Van de meest recente dag is ook een 24-uurs verdeling beschikbaar van het aantal check-ins per uur.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is vaste redacteur voor Verkeersnet.nl. Regelmatig schrijft hij ook voor de andere ProMedia-websites.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.