Samenwerking Goudappel en Translink voor betere ontsluiting data OV-chipkaart

OV-chipkaart
in de regio’s Haaglanden en Voorne-Putten & Rozenburg hebben reizigers geen OV-chipkaart meer nodig.

Om diepgaand inzicht te verkrijgen in gebruik van het openbaar vervoer, moet vaak data worden gecombineerd van meerdere vervoerders en concessiegebieden. Mobiliteitsbureau Goudappel en Translink hebben de handen ineengeslagen om dit proces te versnellen, waardoor informatie uit OV-chipkaartdata beter kan worden ontsloten voor beleidsdoeleinden.

Translink, de centrale verwerker van van alle transacties met de OV-chipkaart, en Goudappel ontwikkelden hiervoor een generiek informatieverzoek. Dit zorgt ervoor dat procedures sneller verlopen, gecombineerde informatie data eerder beschikbaar is en aansluit op de informatiebehoefte.

Complexe vraagstukken en analyses

Alle vervoerders beschikken over hun eigen OV-chipkaartdata, maar dat is onvoldoende voor de meer complexe vraagstukken en analyses. “Denk hierbij aan het inzichtelijk maken van verkeersstromen voor regionale gebiedsvisies of gebruik in verkeersmodellen”, aldus Stefan de Graaf van DAT.Mobility. “De gebieden zijn dan groter, waarbij concessie-overstijgende informatie nodig is. Bijvoorbeeld over een reiziger die incheckt bij het stadsvervoer van Utrecht, met de trein naar Amsterdam reist en daar met het stadsvervoer naar de eindbestemming reist.”

Dat betekent dat informatie moet worden opgevraagd bij Translink, maar dat kan niet zomaar. Een data-levering moet namelijk aan voorwaarden voldoen. Doelbinding is daarbij, naast privacy, een belangrijk vereiste. Data kunnen alleen worden ontsloten als dit bijdraagt aan een betere dienstverlening voor de reiziger. Dit zorgt ervoor dat een informatieverzoek door meerdere partijen moet worden goedgekeurd.

Sneller toestemming

De samenwerking tussen Translink en Goudappel zorgt ervoor dat dit proces wordt versneld. Door het opstellen van een generiek informatieverzoek worden datastromen geautomatiseerd en kan er sneller toestemming worden verleend voor gebruik van de informatie uit de OV-chipkaartdata. “Het gaat hierbij om gecombineerde informatie van meerdere vervoerders, die bijdraagt aan gebiedsgericht inzicht in het OV-gebruik (voor een mobiliteitsvisie of vervoermarktanalyse) of het gebruik van herkomst-bestemmingsmatrices met OV-reizigers voor strategische verkeersmodellen”, aldus het mobiliteitsbureau.

De werkwijze is als volgt: Goudappel stemt met overheidsopdrachtgevers de informatieaanvraag af en Translink zorgt voor de efficiënte doorloop in het toestemmings- en verwerkingsproces van de data. Translink verwerkt de data tot gegevensbestanden en DAT.Mobility – onderdeel van Goudappel – zorgt vervolgens voor het opwerken van de gegevensbestanden tot de gewenste informatie voor de toepassing in adviezen en verkeersmodellen.

“De samenwerking leidt tot het optimaliseren van de keten, zodat er naast tijdswinst ook standaarden, kwaliteit en kennis worden gedeeld, zodat de informatiebehoefte van de uiteindelijke klant sneller kan worden ingevuld. Sneller in dit geval is vooral door tijdig processen te starten en in de toekomst deze keten verder te optimaliseren”, aldus Roy van den Berg van Translink.

Auteur: Dylan Metselaar

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.