Passerende trein NS (foto: NS)

Reizigersorganisaties willen ‘eenvoudigere’ treinreis naar België

Reizigers die met kort grensoverschrijdende stoptreinen tussen Nederland en België reizen, zouden in België moeten kunnen uitchecken met hun OV-chipkaart. Dat is een van de adviezen van de consumentenorganisaties in het Locov aan NS International. Ook zou een korte treinreis tussen beide landen eenvoudiger en voordeliger moeten worden door te stoppen met de verkapte grenstoeslag.

Aanleiding is een adviesaanvraag van NS International over een voorgenomen verlaging van tarieven voor korte treinreizen via de grensovergangen Roosendaal en Visé. Daarmee wil NS een stap zetten richting richting meer harmonisatie van tarieven en voorwaarden met de Belgische spoorvervoerder NMBS. In de ogen van de consumentenorganisaties is dit het moment om meer barrières te doorbreken.

Verschil met de auto

“In de auto merkt de reiziger niets van de grens, waarom wel met de trein?”, aldus Freek Bos, directeur van reizigersvereniging Rover. “Laat de OV-chipkaart gewoon tot in Luik en Antwerpen geldig zijn, zoals we ook bij de Duitse grens zien. Wat ons betreft zijn voortaan ook NS-abonnementen gewoon geldig tot deze Belgische stations.” De OV-chipkaart kan al worden gebruikt op de Dutise stations Herzogenrath en Aken; Emmerich volgt binnenkort.

Er zou ook goed aan gedaan worden als zowel NS en NMBS dezelfde kortingstarieven hanteren en dezelfde tickets verkopen. Zo willen beide vervoerders een jongerenkorting introduceren, maar bedraagt die in België 30 procent en in Nederland 20 procent. Een ophanden zijnde ouderenkorting zou weer alleen alleen bij NMBS gelden. De consumentenorganisaties vragen zich ook af waarom deze korting niet gaat gelden voor de Intercity Brussel.

Verkapte grenstoeslag

Er is verder kritiek op het feit dat internationale reizigers zowel in Nederland als België een minimumtarief betalen. Dit zien de consumentenorganisaties als een verkapte grenstoeslag – per rit oplopend tot 2,50 euro – die de internationale trein uit de markt prijst. Daarnaast zouden in Belgische kaartautomaten andere Nederlandse bestemmingen behalve Roosendaal en Maastricht moeten worden toegevoegd, zodat reizigers niet afhankelijk zijn van e-tickets of op de grens langs de kaartautomaat moeten.

Door deze drempels weg te nemen, levert NS volgens de organisaties een belangrijke bijdrage leveren om de reiziger na de coronacrisis terug te krijgen in de trein en om het aantal reizigers op de grenstrajecten te laten groeien. De introductie van nieuwe betaalmethoden, zoals reizen met de bankpas, zou daar nog meer aan kunnen bijdragen.

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.