Veiligheid en service medewerkers NS

OV Ombudsman kritisch op procedure vervoerders rond boetes

Waarom moeten reizigers die bezwaar maken tegen een boete in het OV bij sommige vervoerders eerst betalen? Dat is geen juiste werkwijze volgens de OV Ombudsman, die in de tweede kwartaalrapportage over 2021 kritiek uit op de procedures rond boetes.

De bemiddelaar bij klachten zette de regels rond boetes en bezwaar die vervoerders hanteren afgelopen maanden op een rijtje. Dat die per OV-bedrijf verschillen wordt niet als probleem gezien, maar er worden wel kanttekeningen geplaatst bij de termijnen om bezwaar in te dienen en dus de regels die daarmee gepaard gaan.

Weinig tijd voor bezwaarschrift

Zwartrijders die worden betrapt en het niet eens zijn met de boete hebben – afhankelijk van de vervoerder – zeven tot veertien dagen de tijd om in beroep te gaan. Die termijn op zich noemt de OV Ombudsman al “niet bijzonder lang”, vergeleken met de zes weken bij een verkeersboete. Daar komt bij vijf vervoerders dus de eis bij dat de boete eerst betaald moet worden voordat het bezwaar in behandeling wordt genomen.

Dat stuit de organisatie tegen de borst. “We begrijpen dat het indienen van bezwaar geen opschortende werking heeft, maar als een reiziger binnen twee weken bezwaar wil indienen terwijl hij dan nog niet betaald heeft, moet dat mogelijk zijn. We hopen dat HTM, Keolis, Connexxion, Hermes en Breng dit beleid willen heroverwegen”, luidt de aanbeveling.

Stopzetten abonnementen

In de kwartaalrapportage gaat de OV Ombudsman verder opnieuw in op het stopzetten van abonnementen. Dat blijft tot problemen leiden. Sommige reizigers gaan de fout in door het abonnement na opzegging niet ‘fysiek’ van de OV-chipkaart te halen, waardoor het abonnement dus doorloopt. Uit de klachten van reizigers blijkt niet alleen dat sommigen dit niet weten of simpelweg vergeten, maar ook dat klantenservices van vervoerders soms verkeerd adviseren.

Vervoerders krijgen daarom het verzoek “om nog eens te kijken of de informatie naar reizigers voldoende is en coulance te betrachten wanneer het fout is gegaan en reizigers zich melden”. Die reizigers zouden namelijk vaak van goede wil zijn en er niets aan kunnen doen “dat het systeem zo ingewikkeld is”. Om die reden doen vervoerders er volgens de ombudsman verder verstandig aan door na te denken over een manier om te controleren of reizigers de laatste stap om hun abonnement op te zeggen daadwerkelijk hebben gemaakt.

Klachten omwonenden

Een derde trend die in het tweede kwartaal opviel, betreft klachten van omwonenden over het OV zoals trillingen en geluidsoverlast. Dit wordt aangekaart ondanks het feit dat de OV Ombudsman hier geen actieve bemiddelende rol in kan spelen. Het gaat namelijk om klachten van niet-reizigers, die vaak ook nog eens betrekking hebben op de openbare ruimte waarover gemeentes of concessieverleners gaan.

Dat hier alsnog aandacht naar uitgaat, komt omdat de klagers in veel gevallen het gevoel hebben dat ze van het kastje naar de muur worden gestuurd door de instanties waartoe ze zich als eerste toe wenden. De ombudsman beseft dat sommige kwesties lastig op te lossen zijn. Dat zou niet moeten wegnemen dat omwonenden geen goede ingang hebben om hun beklag te kunnen doen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

1 reactie op “OV Ombudsman kritisch op procedure vervoerders rond boetes”

kees boer|14.09.21|23:51

Absurd gewoon dit is in strijd in ons rechtssysteem

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

OV Ombudsman kritisch op procedure vervoerders rond boetes | OVPro.nl
Veiligheid en service medewerkers NS

OV Ombudsman kritisch op procedure vervoerders rond boetes

Waarom moeten reizigers die bezwaar maken tegen een boete in het OV bij sommige vervoerders eerst betalen? Dat is geen juiste werkwijze volgens de OV Ombudsman, die in de tweede kwartaalrapportage over 2021 kritiek uit op de procedures rond boetes.

De bemiddelaar bij klachten zette de regels rond boetes en bezwaar die vervoerders hanteren afgelopen maanden op een rijtje. Dat die per OV-bedrijf verschillen wordt niet als probleem gezien, maar er worden wel kanttekeningen geplaatst bij de termijnen om bezwaar in te dienen en dus de regels die daarmee gepaard gaan.

Weinig tijd voor bezwaarschrift

Zwartrijders die worden betrapt en het niet eens zijn met de boete hebben – afhankelijk van de vervoerder – zeven tot veertien dagen de tijd om in beroep te gaan. Die termijn op zich noemt de OV Ombudsman al “niet bijzonder lang”, vergeleken met de zes weken bij een verkeersboete. Daar komt bij vijf vervoerders dus de eis bij dat de boete eerst betaald moet worden voordat het bezwaar in behandeling wordt genomen.

Dat stuit de organisatie tegen de borst. “We begrijpen dat het indienen van bezwaar geen opschortende werking heeft, maar als een reiziger binnen twee weken bezwaar wil indienen terwijl hij dan nog niet betaald heeft, moet dat mogelijk zijn. We hopen dat HTM, Keolis, Connexxion, Hermes en Breng dit beleid willen heroverwegen”, luidt de aanbeveling.

Stopzetten abonnementen

In de kwartaalrapportage gaat de OV Ombudsman verder opnieuw in op het stopzetten van abonnementen. Dat blijft tot problemen leiden. Sommige reizigers gaan de fout in door het abonnement na opzegging niet ‘fysiek’ van de OV-chipkaart te halen, waardoor het abonnement dus doorloopt. Uit de klachten van reizigers blijkt niet alleen dat sommigen dit niet weten of simpelweg vergeten, maar ook dat klantenservices van vervoerders soms verkeerd adviseren.

Vervoerders krijgen daarom het verzoek “om nog eens te kijken of de informatie naar reizigers voldoende is en coulance te betrachten wanneer het fout is gegaan en reizigers zich melden”. Die reizigers zouden namelijk vaak van goede wil zijn en er niets aan kunnen doen “dat het systeem zo ingewikkeld is”. Om die reden doen vervoerders er volgens de ombudsman verder verstandig aan door na te denken over een manier om te controleren of reizigers de laatste stap om hun abonnement op te zeggen daadwerkelijk hebben gemaakt.

Klachten omwonenden

Een derde trend die in het tweede kwartaal opviel, betreft klachten van omwonenden over het OV zoals trillingen en geluidsoverlast. Dit wordt aangekaart ondanks het feit dat de OV Ombudsman hier geen actieve bemiddelende rol in kan spelen. Het gaat namelijk om klachten van niet-reizigers, die vaak ook nog eens betrekking hebben op de openbare ruimte waarover gemeentes of concessieverleners gaan.

Dat hier alsnog aandacht naar uitgaat, komt omdat de klagers in veel gevallen het gevoel hebben dat ze van het kastje naar de muur worden gestuurd door de instanties waartoe ze zich als eerste toe wenden. De ombudsman beseft dat sommige kwesties lastig op te lossen zijn. Dat zou niet moeten wegnemen dat omwonenden geen goede ingang hebben om hun beklag te kunnen doen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

1 reactie op “OV Ombudsman kritisch op procedure vervoerders rond boetes”

kees boer|14.09.21|23:51

Absurd gewoon dit is in strijd in ons rechtssysteem

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.