Incheckpalen op station Dordrecht, Arriva en NS

Nieuwe proef binnen OVpay: reizen met gps op mobiel

De Coöperatie Openbaar Vervoerbedrijven begint op 14 februari met een kleinschalige proef met treinreizen met gps voor honderd abonnement-houders van NS en Arriva die achteraf betalen voor de gemaakte reiskosten. Het gaat om vijftig mensen met een Arriva Flow-abonnement en vijftig met een NS Flex-abonnement.

De proef is onderdeel van OVpay, het programma waarin de vervoerders gezamenlijk werken aan nieuwe betaalmogelijkheden in het openbaar vervoer. In de zomer van dit jaar moeten reizigers in heel Nederland met hun betaalpas en creditcard kunnen in- en uitchecken in het openbaar vervoer. Op dit moment is dit alleen nog mogelijk in de concessies Lelystad en Gooi en Vechtstreek. Reizen met een betaalpas is niet de enige optie van OVpay. Nu starten de bedrijven dus met de voorbereidingen voor reizen met gps op een mobiele telefoon.

Vergeten in- of uit te checken

In 2018 hebben NS en Connexxion ook al een pilot uitgevoerd met het treinreizen met gps, maar toen alleen in een een geografisch beperkt gebied, zegt een woordvoerder. Nu gaat om heel Nederland.

Treinreizen met gps biedt een oplossing voor in- en uitchecken op stations waar meerdere vervoerders komen. Als reizigers tijdens hun reis overstappen van de trein van de ene vervoerder naar die van de andere vergeten ze weleens in- of uit te checken. Dan gaat het mis, want de vervoerder hebben de juiste informatie nodig om de ritprijs in rekening te brengen en de opbrengst eerlijk te verdelen.

App

De reizigers die deelnemen aan de proef krijgen de mogelijkheid om hun abonnement niet alleen aan hun OV-chipkaart, maar ook aan hun mobiele telefoon te koppelen. Met een speciale app hoeven ze dan alleen maar in- en uit te swipen. Vergeten ze dan, dan gebeurt dat na enige tijd automatisch.

Aan de hand van gps-coördinaten met bijbehorende tijdstippen wordt de reis gereconstrueerd. Zo kan de juiste prijs worden berekend aan de reizigers, afhankelijk van hun treinabonnement. En zo kan de opbrengst op een juiste manier worden verdeeld onder de betrokken vervoerders. Reizigers kunnen hun reisgeschiedenis en hun reiskosten terugvinden in de app.

De proef kent geen einddatum. Het aantal deelnemers wordt geleidelijk uitgebreid. Op moment dat technisch alles naar behoren werkt en de reizigers tevreden zijn, volgt landelijke invoering.

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.