Maarten Post, directeur, EBS

EBS: flexibele buschauffeurs geven vervoerders zekerheid

Om er ook in de toekomst zeker van te zijn dat een vervoersbedrijf financieel gezond blijft, is het nodig om een flexibele schil van buschauffeurs te hebben. Daarmee kunnen eventuele tegenvallers zoals uitdunning van de dienstregeling door bezuinigingen worden opgevangen. Dat zegt directeur Maarten Post van vervoersbedrijf EBS.

EBS is de jongste busvervoerder op de Nederlandse markt. Het Nederlandse vervoersbedrijf met Israëlische aandeelhouders verzorgt sinds eind 2011 de busconcessie Waterland. De vervoerder heeft 500 werknemers en rijdt met 221 bussen van diverse afmetingen. De concessie Waterland loopt tot eind 2019.

Uitstroom

Post: “Over twee a drie jaar vindt er een enorme uitstroom van mensen plaats. Ongeveer vijf tot tien procent van de medewerkers stopt er dan mee. Tegelijkertijd is het nog onzeker wat er gaat gebeuren met de pensioenleeftijd.”

“Ook kan het zijn dat de behoefte aan personeel omlaag gaat omdat de dienstregeling wordt aangepast. Om al deze onzekerheden in de toekomst aan op te vangen is het nodig dat er een flexibele schil van werknemers is”, legt de directeur uit.

Uitzendkrachten

EBS telt 500 werknemers, waarvan rond de 15 procent uitzendkrachten zijn. Post: “Voor het flexibel inzetten van personeel zijn we anderhalf jaar geleden met Randstad in zee gegaan.”

“Voorheen planden we de werknemers in op een manier die voor het bedrijf niet logisch was. Alle werknemers, inclusief uitzendkrachten, hadden vaste diensten. Dat is een onlogische manier van werken waarmee je jezelf als bedrijf tekort doet”, legt de directeur uit. Reden daarvan was de vliegende start die EBS heeft gemaakt per december 2011.

Flexibele werknemers

EBS gooide in maart vorige jaar samen met Randstad het roer om door uitzendkrachten meer flexibel in te zetten. “Randstad kijkt naar de behoefte van EBS bij de inzet van werknemers Randstad roostert de uitzendkrachten in met de applicatie I-Plan.” Tegelijkertijd kunnen uitzendkrachten zelf aangeven wanneer ze willen en kunnen werken.”

Het is daarbij volgens Post erg belangrijk dat medewerkers zich betrokken blijven voelen bij het bedrijf. “Het gaat om mensen waarvan je kwaliteit en betrokkenheid verwacht. Die kun je niet als dozen op en neer schuiven. We zien onze uitzendkrachten ook als onze toekomstige vaste medewerkers.”

Efficiency-verbetering

Peter Lanza, senior branchemanager van Randstad: “Met EBS zijn wij eind vorig jaar in gesprek gegaan over efficiency-verbetering op de inhuur van personeel. Daarbij hebben gekeken hoe wij externe chauffeurs op de meest economisch verantwoorde manier kunnen inzetten.”

“Belangrijk was daarbij voor ons hoe we chauffeurs blijvend aan ons binden en tegelijkertijd op een natuurlijke manier een doorstroommodel creëren. Daarnaast wilden we een kostenbesparing realiseren op de inhuur van personeel met behoud van de arbeidsvoorwaarden zoals vastgelegd in de cao.”

Afspraken

“De samenwerking leverde voor EBS op dat chauffeurs worden ingezet als er werk voor ze is. De vervoerder kan op een uiterst flexibele manier personeel inplannen. In de praktijk betekende dat tot op de dag zelf keuzes kon worden gemaakt. De chauffeurs kunnen zelf aangeven wanneer ze beschikbaar zijn en afspraken over werktijden worden nagekomen. EBS heeft hiermee de kosten van inhuur sterk teruggebracht”, aldus Lanza.

EBS gaat de komende tijd de efficiency en de doeltreffendheid nog verder verbeteren. Dat doet het bedrijf onder meer door de dienstregeling verder te optimaliseren. Post: “We kijken naar de verplichte pauzes en naar de juiste rijtijd. Als je een rit bijvoorbeeld in acht van de tien gevallen in 33 minuten kan doen en er staan 35 minuten voor, dan passen we dat aan.”

Samenwerking

Daarnaast werkt EBS met touringcarbedrijf Oostenrijk samen. Chauffeurs van deze firma rijden buiten de spits met de bussen van EBS. Daarmee verzorgen ze schoolvervoer en bijvoorbeeld ritten naar het zwembad en pretpark. Post: “Op deze manier kunnen we zowel personeel als materieel optimaal inzetten.”

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.