Cees Hage, directeur, TCR

‘Verschillend vervoer combineren zorgt voor efficiency’

Vervoersbedrijf TCR wil zich ook in de toekomst richten op aanbestedingen als onderaannemer in het openbaar vervoer. Dit pas goed bij de organisatie omdat op deze manier er een mix is in het aanbod van verschillend vervoer zoals openbaar vervoer, taxivervoer en touringcarvervoer. Door verschillende soorten vervoer te combineren, kan er een efficiencyslag worden gemaakt. Dat zegt directeur Cees Hage van TCR.

TCR is in 1997 ontstaan uit een fusie van vier vervoersbedrijven en richtte zich in die tijd nog met name op taxivervoer. Dit breidde zich in de jaren daarna snel uit naar openbaar vervoer en touringcarvervoer. Hage: “We zijn in de afgelopen jaren enorm gegroeid. In 1997 hadden we 50 medewerkers, nu zijn er dat 778.”

“We zijn in Renesse begonnen, maar door de Europese aanbestedingen rijden we nu in het hele land. Voor TCR heeft dit veel mogelijkheden geboden”, stelt de directeur.

Openbaar vervoer

Waar het taxivervoer eerst nog de overhand had, is het aandeel van openbaar vervoer in de afgelopen jaren sterk toegenomen bij TCR. 50 procent van de vervoersactiviteiten richten zich nu op OV. Volgens Hage ligt dit aan de ontwikkelingen van de markt. “De taximarkt wordt iets kleiner. En in de OV-markt vindt er op dit moment een verschuiving  plaats van grote naar kleine bussen.”

TCR verzorgt als onderaannemer van Arriva, Veolia en Connexxion busvervoer in de Randstad, Zeeland, Noord-Brabant, Zuid Holland en Gelderland. Daarnaast verzorgt TCR het openbaar vervoer op het Waddeneilanden Vlieland en Terschelling samen met Arriva. Hage: “We doen dit allemaal met eigen materieel, maar wel in de kleuren van de concessiehouder.”

Efficiency

“We maken daarbij een efficiencyslag door in deze gebieden OV met ander soort vervoer te combineren”, stelt de directeur. “Zo verzorgen we schoolvervoer voor diverse gemeenten en diverse andere opdracht zoals evenementen. Deze ritten kunnen worden gecombineerd met het OV na de ochtendspits.”

Zowel voor het OV als het taxivervoer werkt TCR met strategische personeelsplanning. Hage: “Onze vaste buschauffeurs rijden in dezelfde concessie. De flexibele buschauffeurs wisselen meestal van werkgebied, maar het komt ook voor dat ze lang op dezelfde plek rijden.”

Inzet chauffeurs

Als TCR een grote opdracht binnen haalt in een andere regio, dan is het volgens Hage handig van de flexpool van uitzendbureau Randstad gebruik te maken. “Randstad kan snel buschauffeurs leveren. Daarnaast is het handig dat de uitzendkrachten door het hele land zitten. Ook werken we met Randstad samen als er uitval is door bijvoorbeeld ziekte of vakantie. In de zomermaanden vervoeren we veel toeristen in Zeeland en dan zijn onze vast chauffeurs vaak met vakantie.”

Directeur Willem de Vries van uitzendorganisatie Randstad: “Om de vraag goed op te kunnen vangen moet je een bepaalde schaal hebben. Vanwege onze flexpool kunnen wij in 99 procent van de gevallen werknemers leveren. 
We leveren daarbij gekwalificeerde chauffeurs die bekend zijn met de procedures van de vervoerders en bijvoorbeeld lijnenkennis hebben.”

Flexibiliteit

Volgens Hage hebben vervoersbedrijven een flexibele schil nodig. “Ik denk dat het heel belangrijk is voor een organisatie, zeker nu de overheid zo aan het bezuinigen is. Op deze manier kunnen we de kosten goed bedwingen. Ik verwacht dat dit de komende tijd nog wel zo blijft.”

De Vries: “De vraag naar en inzet van personeel is veranderd. Wij springen in op een veranderde wens ten opzichte van werk en inkomen. De flexibele schil zorgt daarbij voor voor de operationele dekking.”

TCR

TCR is een private, Nederlandse onderneming met eigenaar Cees Hage als enige aandeelhouder. TCR heeft 15 vestigingen, waarvan 10 voor openbaar vervoer. De vervoerder rijdt 173 bussen voor het openbaar vervoer, een daarvan is 100 procent elektrisch. Verder heeft het bedrijf 17 touringcars en 390 taxibussen.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Verschillend vervoer combineren zorgt voor efficiency’”

Chris Custermans|10.06.14|23:29

Onbegrijpelijk dat een dergelijk figuur nog steeds dit allemaal kan doen. Dit bedrijf lapt alles regels aan zijn laars en komt er al jaren mee weg.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.