Hoofdconducteurs treinen vinden werk te zwaar

Hoofdconducteur, trein, NS, perron

De hoofdconducteurs van NS-treinen vinden dat de diensten die ze draaien te zwaar zijn. Aan het begin van hun dienst komen ze op een treinstel terecht waar ze niet meer vanaf komen. Rustig naar het toilet gaan is daarbij amper mogelijk. Dat zegt de vakbond voor rijdend personeel VVMC. De hoofdconducteurs willen dat NS verandering brengt in hun werkomstandigheden.

VVMC stelt dat met name de grote loopafstanden op stations problemen opleveren. Daardoor zou een toiletbezoek vaak niet mogelijk zijn. Deze afstand zorgt ook voor vertragingen, wat weer tot frustratie bij reizigers zou leiden. “De belasting en de verantwoordelijkheid van de hoofdconducteur die continue op scherp staat is erg groot”, aldus de vakbond.

Medewerkers

“Eigenlijk wordt de druk alleen maar opgevoerd. Hoofdconducteurs moeten vaker door de trein, de zichtbaarheid van de hoofdconducteur moet beter. Er worden steeds meer taken bij de hoofdconducteur neergelegd, terwijl de informatiekanalen steeds beperkter worden”, vindt VVMC.

Volgens de vakbond wordt de reiziger door NS op 1, 2 en 3 gezet, maar als het om de eigen medewerkers gaat ligt de nadruk op “besparingen op het personeel en op verregaande efficiëntie”.

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “Hoofdconducteurs treinen vinden werk te zwaar”

Fred Andrioli|29.10.14|20:02

Natuurlijk zijn er conducteurs die hun taak serieus nemen. Die hebben een service-gerichte opstelling naar de reizigers.
Maar het gebeurt ook vaak dat je de conducteur niet ziet en dat hij/zij alleen te voorschijn komt bij een stop voor het vertreksignaal en daarna weer verdwijnt in de machinistencabine of in een eerste klas coupé.
Ik vind dat er best eisen gesteld mogen worden, maar wel graag als álle conducteurs zich gedragen als die in het begin van dit stukje.
Fred Andrioli