64 procent van treinpersoneel heeft te maken met agressie

NS, campagne, tegen geweld tegen personeel

Twee op de drie machinisten en conducteurs heeft in het afgelopen jaar te maken gehad met agressie. Dat blijkt uit een onderzoek, dat zich toespitste op medewerkers van NS. Zo’n 64 procent van de 873 ondervraagden gaf aan minimaal een keer slachtoffer te zijn geweest van verbaal of fysiek geweld in de afgelopen twaalf maanden. Wim Eilert van vakbond VVMC wil dat er opnieuw actie wordt ondernomen om de veiligheid van personeel te verbeteren.

Schelden, spugen, slaan, schoppen, bedreigen. Treinpersoneel krijgt zeer veel te verduren. Een conducteur werd bijna uit de trein gegooid, diverse medewerkers werden naar de keel gegrepen en er was één incident met urine. Verbaal geweld, bijvoorbeeld intimidatie of bedreiging, is aan de orde van de dag.

Personeel

Zo’n 3,5 procent van het NS-personeel heeft zich dit jaar gemeld met verwondingen door geweld van passagiers. Uit de enquête, gedaan door VVMC en dagblad AD, blijkt dat een derde van het treinpersoneel heeft overwogen om ontslag te nemen. Negen op de tien medewerkers heeft zich weleens onveilig gevoeld.

”De agressie blijft niet beperkt tot bepaalde groepen, leeftijden of regio’s”, aldus Eilert. ”Het gebeurt overdag en ’s nachts, door jong en oud, overal in Nederland. Zo was er in Eindhoven een incident waarbij een zwangere hoofdconducteur in haar buik werd gestompt door een oudere vrouw.”

Incidenten

Driekwart jaar geleden lanceerde NS een campagne waarbij aandacht werd gevraagd voor de nijpende situatie, onder de slogan: ’handen af van onze collega’s’. Tot een afname van het aantal agressieve incidenten heeft dit helaas niet geleid.

”Het was een goede campagne, maar het heeft niet gezorgd voor een daling. Dat blijkt uit dit onderzoek”, aldus Eilert. “Daarom is het tijd om opnieuw met NS in gesprek te gaan over welke maatregelen we kunnen nemen om de veiligheid te verbeteren.”

Toegangspoortjes

Wat Eilert betreft, zouden er drie zaken moeten veranderen. ”Allereerst moeten de toegangspoortjes op de treinstations dicht, en wel zo snel mogelijk. Uit onderzoek blijkt dat de meeste agressie van zwartrijders komt. Ten tweede zouden wij graag zien dat meer personeel van Veiligheid en Service in de trein aanwezig is. Uit een proef vorig jaar bleek al dat dat tot goede resultaten leidt.” Als derde punt zou Eilert graag zien dat politieposten terugkeren op grote stations.

Donderdag is in Zutphen een bijeenkomst van personeel en vakbonden, waarbij over de alarmerende situatie gesproken wordt en gezocht wordt naar mogelijke oplossingen. Een incident in Almelo waarbij een machinist en hoofdconducteur zijn mishandeld nadat ze een passagier probeerden te beschermen, vormde de directe aanleiding voor de bijeenkomst.

Tom van Gurp

Auteur: Tom van Gurp

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.