Vakbonden eisen per direct maatregelen tegen agressie in trein

Conducteur NS

De overheid en de NS moeten onmiddellijk extra personeel inzetten in de treinen. Ook moet er meer politieondersteuning geregeld worden op stations. Dit eisen de vakbonden VVMC en CNV Vakmensen nadat een Duitse conducteur woensdagavond in Zuid-Limburg is neergestoken. De vakbonden hebben donderdagmiddag een spoedoverleg met NS over de te nemen maatregelen.  

Al eerder drongen de vakbonden aan op een versnelde invoering van de maatregelen die NS vorig jaar aankondigde, maar nog niet heeft weten te realiseren. Vorige week debatteerden de Tweede Kamer en staatssecretaris Dijksma nog over de maatregelen tegen mishandeling van NS-personeel. Destijds zei Dijksma dat de vakbonden en NS eerst samen moesten proberen om alle maatregelen zo snel mogelijk in te voeren. Wel zei ze bereid te zijn te helpen als de vakbonden en NS er met elkaar niet uitkomen of als het nemen van extra maatregelen te lang zou duren. Ze wilde echter geen datum noemen waarop het te lang zou duren.

Meer ondersteuning

Met deze steekpartij is voor de Vakbond voor Machinisten en Conducteurs (VVMC) de grens bereikt. “Elke dag zijn er op en rond het spoor twee geweldsincidenten”, aldus vakbondsleider Wim Eilert. “En dat zijn nog alleen de zwaardere gevallen die gemeld worden. Dit moet gewoon gestopt worden. Moeten er dan eerst doden vallen? De NS en de politiek dienen hun verantwoordelijkheid te nemen om mensen in een publieke taak te beschermen.”

In eerste instantie vroegen de vakbonden alleen om extra bezetting in de trein in de avonduren en op risicotrajecten. Daardoor zouden conducteurs niet langer alleen de trein hoeven te controleren. Vorig jaar beloofde NS dit te gaan realiseren. In werkelijkheid is hier nog steeds geen sprake van en daarom moet het meteen worden ingevoerd. Als aanvullende maatregel wil VVMC ook dat er extra politie komt op de stations.

Spoedoverleg NS

De vakbonden hebben donderdagmiddag een spoedoverleg gepland met de NS om te spreken over het probleem. “NS moet haast maken met de uitvoering van de – vorig jaar al gemaakte – afspraak om op treinen na 22.00 uur een tweede conducteur mee te laten rijden”, vindt Evert Jan van de Mheen, bestuurder van CNV Vakmensen. “NS treuzelt en vertraagt. De werving moet nu zo snel mogelijk starten.”

Volgens NS zijn er ongeveer 300 tot 400 extra conducteurs nodig om de dubbele bemensing op de treinen te kunnen bewerkstelligen en het kost moeite om dit te regelen. Volgens CNV is NS echter aan het treuzelen met het aannemen van nieuwe mensen. Van de Mheen: “Daar hangt natuurlijk een kostenplaatje aan. NS wil een deel van de conducteurs uit de eigen organisatie halen. Daar zitten misschien mogelijkheden, maar dan nog zijn er extra conducteurs van buiten nodig. NS had al lang moeten starten met de werving.”

Steekpartij

De roep om extra bemensing van de treinen, is weer actueel door een incident op woensdagavond waarbij een Duitse conducteur in Zuid-Limburg in werd neergestoken door een zwartrijder. De passagier zat in de Euroregiobahn van Heerlen naar Herzogenrath in Duitsland. Hij werd bij Landgraaf aangesproken door de conducteur omdat hij geen geldig vervoersbewijs had.

Er ontstond een handgemeen en de conducteur werd in zijn buik gestoken met een scherp voorwerp. Een politiewoordvoerder zei tegen omroep 1Limburg dat de verwondingen van de conducteur meevielen. Ook de dader raakte gewond tijdens de worsteling. De zwartrijder is gearresteerd door de politie en naar het ziekenhuis gebracht.

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Vakbonden eisen per direct maatregelen tegen agressie in trein”

Hans Jannink|09.02.16|13:18

Alweer? De NS strategie is pappen en nathouden. Na een incident doet NS toezeggingen (meebuigen) en als de ‘bui’ over is, laat NS de maatregelen weer ‘verdampen’ en Bonden en Medezeggenschap trappen er telkens weer in. Wettelijke instrumenten om NS bij de les te houden, worden nauwelijks gebruikt. Wie denkt dat Arbo geld kost, kan niet rekenen. Buiten NS niet kan rekenen, lijdt NS ook aantoonbaar (bewust?) aan archiefdementie.