Leeftijdsgrens rijbewijs buschauffeur verlaagd naar 18 jaar

Buschauffeur, HTM

De leeftijdsgrens voor het behalen van een rijbewijs voor de bus is verlaagd naar 18 jaar. Dit heeft het kabinet besloten op voorstel van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. De maatregel maakt het voor vervoerders mogelijk om meer nieuwe buschauffeurs te werven.

Tussen 2011 en 2017 is met positief resultaat al geëxperimenteerd met de verlaging van de leeftijdsgrens. Nu varieert de minimumleeftijd – afhankelijk van de situatie – tussen de 21 en 24 jaar. De verlaging van de minimumleeftijd geldt alleen voor vervoer binnen Nederland in het stads- en streekvervoer.

Buschauffeur

De wet wordt herzien om ervoor te zorgen dat er in de toekomst genoeg nieuwe chauffeurs zijn om het grote aantal oudere bestuurders op te volgen. De leeftijdsverlaging zorgt er tevens voor dat de vervolgopleiding van jongeren die in het chauffeursvak willen stappen beter aansluit op hun middelbare school.

De ministerraad heeft ermee ingestemd het besluit voor advies aan de Raad van State te zenden. De verwachting is dat de nieuwe leeftijdsgrens vanaf dit najaar ingaat. Al in 2015 werd er gesproken over deze leeftijdsverlaging, tot vreugde van uitzendbureau Randstad. Hiermee zou het namelijk makkelijker worden om jongeren te trekken in een vergrijzende sector.

Uit een proef van enkele jaren terug blijkt dat de verkeersveiligheid nauwelijks bedreigd wordt door deze leeftijdsverlaging. Het verschil in veilig rijgedrag verschilde namelijk nauwelijks bij chauffeurs tussen de 18 en 20 jaar en chauffeurs tussen de 21 en 24 jaar.

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “Leeftijdsgrens rijbewijs buschauffeur verlaagd naar 18 jaar”

Gerjan van Oosten|25.04.17|13:06

Verkeersveiligheid is maar één factor. Heeft een jongen van 18 jaar voldoende levenservaring en overwicht als er zich moeilijke situaties voordoen in of bij de bus? Ik ben van menig dat zelfs iemand van 24 dat NIET per definitie heeft.