CNV: wentel tekort personeel niet af op huidige chauffeurs

Buschauffeur, Connexxion

Vervoerders maken zich weliswaar zorgen om de gebrekkige instroom van nieuwe medewerkers in de OV-sector, maar nemen tot nog toe te weinig concrete acties om dit tegen te gaan. Goede arbeidsvoorwaarden in de nieuwe cao OV kunnen het beroep buschauffeur echter aantrekkelijker maken voor mogelijke nieuwe medewerkers. Dat schrijft sectorbestuurder bij vakbond CNV Vakmensen, Sanne van der Meulen in een brief over de nieuwe cao openbaar vervoer. 

De onderhandelingen voor een nieuwe cao Openbaar Vervoer starten deze week. De instroom van voldoende personeel is daarbij een speerpunt. “De werkgevers zien het probleem wel en waarschuwen zelfs al voor gaten in de dienstregeling, maar ondernemen te weinig actie om meer chauffeurs binnen te halen. Het is voor ons onacceptabel als dit tekort straks op de huidige chauffeurs wordt afgewenteld.”

Meer dan salaris

Volgens CNV is de werkdruk voor de meeste chauffeurs nu al hoog en daarom moet voorkomen worden dat het huidige personeel de dupe wordt van de problemen. Daarbij benadrukt de vakbond dat werkgevers meer moeten bieden dan louter een aantrekkelijk salaris. Momenteel wordt te veel ingezet op flexibele arbeidsverhoudingen, waardoor de sector niet kan concurreren op de arbeidsmarkt. “Er is zoveel mogelijk”, aldus Van der Meulen. “Het gaat niet alleen om loon, maar ook om scholing, meer keuzes in de roosters, perspectief op een vaste baan, een lagere werkdruk en een betere ouderenregeling.”

De vakbond heeft een brief opgesteld met verschillende concrete voorstellen, waardoor zij denken dat het beroep buschauffeur aantrekkelijker wordt. Het individuele scholingsbudget moet worden uitgebreid met 150 euro per jaar. Dit stelt werknemers in staat om breder ingezet te kunnen worden en worden ze daarbij door de werkgevers ook actief ondersteund. Dit past volgens de vakbond beter in de huidige tijd, want van medewerkers wordt nu verwacht dat ze zich willen ontwikkelen.

Flexibele werktijden

Andere eisen voor de nieuwe cao betreffen onder andere minder werkdruk en de invoering van keuzeroosters, zodat alle medewerkers de kans krijgen om te werken op tijden die zij het liefste willen. Verder zet de vakbond in op langer vaderschapsverlof, een betere ouderenregeling en CNV wenst dat de werkgelegenheidsgarantie weer wordt opgenomen in de cao. Die garantie moet niet alleen gaan gelden voor direct personeel, maar ook voor indirect personeel. “Gezien de vele vacatures zou dit geen enkel probleem moeten zijn.”

Om te zorgen dat er voldoende nieuwe mensen geïnteresseerd raken in een beroep binnen de OV-sector, wil CNV ook dat de hele sector samen een plan opstelt om nieuwe mensen te werven. “In dit plan wordt aandacht besteed aan de instroom van diverse doelgroepen, waaronder jongeren, maar zeker ook naar mogelijkheden om 45-plussers in te laten stromen.” Verder moeten uitzendkrachten sneller doorstromen naar een vaste baan.

Hogere lonen

De vakbond benadrukt dat een goede cao belangrijk is om ervoor te zorgen dat voldoende nieuwe medewerkers instromen en dat het lang niet alleen om salaris gaat. Maar Van der Meulen wil deze week toch een looneis van 3,5 procent op tafel leggen. “Na jaren van gematigde loonstijgingen, zijn wij van mening dat, mede gezien de toegenomen inflatie, er een reële positieverbetering van onze medewerkers in het OV nodig is.”

De vakbond zet in eerste instantie in op een cao die een jaar lang duurt, van 1 januari 2018 tot 1 januari 2019. Maar deze vakbond staat open voor een langere cao. “Een langere looptijd geniet onze voorkeur, mits er een evenwichtig pakket aan cao-afspraken ligt”, meldt Van der Meulen. “In een driejarige cao gaan de lonen wat ons betreft met 10 procent omhoog.”

Stakingen

De nieuwe cao OV was vorig jaar omstreden. Vakbonden en de verschillende vervoerders leken maar niet bij elkaar te kunnen komen. Deze cao is geldig voor ongeveer 12000 medewerkers van vervoerders als Connexxion, Arriva, Syntus en Qbuzz. De werkgevers vroegen bij de vorige cao om arbeidsvoorwaarden om een beter samenspel tussen de wensen van medewerkers aan de ene kant en de behoeftes van de reizigers aan de andere kant. Ook zou een nieuwe cao moeten meewerken aan een ‘evenwichtige balans tussen jonge en oude medewerkers’.

Vanwege de verhoging van de AOW-leeftijd, meenden de vervoerders dat ze wel een betere balans moesten creëren tussen de maatregelen voor jongere en oudere medewerkers. De vakbonden waren het echter niet eens met de uitwerking van deze maatregelen en veroordeelden de werkgevers ertoe uit te zijn op een ’tweedeling in het personeelsbestand’. Uiteindelijk bleken de twee partijen het maandenlang faliekant met elkaar oneens te zijn. Het personeel dreigde al met stakingen, toen er op de valreep alsnog een akkoord kon worden bereikt.

Op 28 november organiseert OVPro het OV Debat 2017 over de toekomst van het openbaar vervoer in Nederland. Registreer u nu via https://www.ovdebat.nl/aanbestedingen/programma/ op 28 november in de Jaarbeurs Utrecht.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.