Arriva, Den Bosch, bushalte

Cao-akkoord: loonsverhoging van 8,3 procent en minder werkdruk

De vakbonden en vervoerders Arriva, Connexxion, Keolis, EBS en Qbuzz hebben een akkoord bereikt over een nieuwe cao voor de werknemers in het streekvervoer. Zij krijgen in drie jaar een loonsverhoging van 8,3 procent, er komen 1000 vaste banen bij voor uitzendkrachten en de hoge werkdruk wordt aangepakt.

Eerder liepen de onderhandelingen nog vast, omdat de werkgevers in eerste instantie slechts een loonsverhoging aanboden van 2 procent en geen concrete afspraken wilden maken over de vermindering van de werkdruk. Dit leidde tot een grote 24-uursstaking, waarbij in het overgrote deel van Nederland nauwelijks bussen reden. Hierna gingen de partijen weer met elkaar om tafel.

Resultaat

De vakbonden zijn tevreden over het resultaat dat ze hebben weten te bereiken. “Dit is een verdiend resultaat, dat we dankzij massale steun van de werknemers hebben bereikt”, aldus onderhandelaar Sanne van der Meulen van vakbond CNV. De eerste loonsverhoging van 2 procent gaat in per 1 januari 2018 en ook een werkgelegenheidsgarantie voor buschauffeurs, treinmachinisten, monteurs en toezichthoudend personeel behoort tot het akkoord.

Bovendien zijn er afspraken gemaakt over de te hoge werkdruk. Buschauffeurs hadden het idee door de te krappe dienstregeling geen tijd meer te hebben voor pauzes. Door de staking wilden de werknemers in het streekvervoer dit duidelijk maken. “Werknemers krijgen meer invloed op hun rooster, zodat ze werk en privé beter kunnen combineren”, aldus Van der Meulen. “Uiterlijk na 2,5 uur is er een gelegenheid om naar het toilet te gaan.”

Onderzoek

De cao wordt bovendien aangevuld met een gezamenlijk onderzoek werkgevers en vakorganisaties naar de mogelijkheid om de bestaande ouderenregeling te verbeteren en een onderzoek naar een collectief scholingsfonds. Bovendien blijft het mogelijk dat werknemers dagen kunnen verkopen voor een persoonlijk ontwikkelbudget. De vakbonden leggen het akkoord nu voor aan de leden, die een oordeel mogen uitspreken over de nieuwe cao.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.