‘Provincies indirect verantwoordelijk voor misstanden OV’

FNV
FNV kantoor. Foto: FNV

De tweedaagse staking in het openbaar vervoer heeft nog niet geleid tot een onderhandelingsresultaat voor een nieuwe cao Openbaar Vervoer en Multimodaal Vervoer. Daarom starten de vakbonden met het voeren van estafettestakingen. Chauffeurs in Twente, in Arnhem en Nijmegen en in Utrecht zijn dinsdag als eerste aan de beurt. Behalve buschauffeurs nemen in Utrecht ook trambestuurders van Qbuzz deel aan de actie. 

De staking zal dus drie vervoerders treffen, namelijk Qbuzz in Utrecht, Breng in Nijmegen en Arnhem en Keolis in Twente. Vakbond FNV laat weten dat ze ‘nog steeds geen andere keus hebben dan te staken’. Weliswaar hebben reizigers last van deze acties, maar zij zouden net zo goed getroffen worden door de strakke schema’s in het streekvervoer.

Provincies

Ditmaal wil de vakbond ook de provincie Utrecht betrekken bij de acties voor een nieuwe cao. De chauffeurs gaan dinsdag naar het Provinciehuis in Utrecht, om daar een zwartboek over de werkomstandigheden bij U-OV aan te bieden aan gedeputeerde Dennis Straat. “Provincies zijn verantwoordelijk voor de aanbestedingen in het streekbusvervoer en zo indirect voor de misstanden rond werkdruk”, vindt de vakbond.

De vervoerders probeerden de 48-uursstaking van afgelopen week nog tegen te houden door naar de rechter te stappen, maar die besloot dat er geen reden was om een stokje voor de staking te steken. Daarom lag het openbaar vervoer in delen van Nederland plat. Tijdens de staking beschuldigden de vakbonden echter enkele vervoerders ervan toch bussen te laten rijden, waarmee ze probeerden de staking te breken.

Om dit de volgende keer te voorkomen heeft FNV de Inspectie SWZ ingeschakeld. “Ik waarschuw werkgevers om dit soort grappen niet nog een keer uit te halen”, vertelt FNV-bestuurder Paula Verhoef. “Stakingsbreking is uitstekend aantoonbaar. We deinzen niet terug voor gerechtelijke vervolging.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.