Vervoerders, politie en politiek werken samen aan veiliger OV

Convenant Veiligheid in Oost-Nederland (foto: Keolis)
foto: Keolis

Het is de bedoeling dat OV-personeel in Oost-Nederland de sociale veiligheid in 2023 beoordeelt met een 7,6. In 2016 bleef het cijfer nog steken op een 6,8. Dat is een van de doelen van een nieuw convenant voor veiligheid van reizigers in personeel in de bus en trein. Dit is ondertekend door Keolis Nederland, Arriva, Connexxion, NS, de politie Oost-Nederland en de provincies Gelderland en Overijssel.

Daarnaast moeten ook de reizigers de sociale veiligheid in het OV in deze regio beter beoordelen en willen de partijen dat het aantal strafbare incidenten met zeker 5 procent gedaald is in 2023. De betrokken partijen werken al enkele jaren samen en hebben daar al veel voordelen uitgehaald.

Aantal incidenten

In 2014 werd ook een convenant getekend voor samenwerking. Alsnog zijn er in 2017 in totaal 1986 incidenten geregistreerd en dat is zelfs 400 meer dan een jaar eerder. Maar volgens de partijen is het aantal strafbare incidenten wel degelijk afgenomen en is het personeel simpelweg meer bereid om incidenten te melden. Het aantal zware incidenten – waarvoor bij de politie aangifte wordt gedaan – is met 17 procent afgenomen tot 196 stuks.

De samenwerking heeft er daarnaast toe geleid dat de pakkans van de daders groter is geworden en dat er een beter beeld is gekomen bij de vervoerder op de veiligheid en juist onveiligheid rond stations en haltes. Dit draagt bij aan een betere afstemming van toezichthouders en personeel op plaatsen en tijdstippen dat het risico op onveilige situaties groter is. De partijen kunnen dan gezamenlijk hiertegen optreden.

Keolis

Emile Broersma, directeur Rail & Operations Support bij Keolis Nederland: “ Keolis Nederland is erg tevreden over de positieve ontwikkelingen op het gebied van sociale veiligheid in het OV, door optimale samenwerking en het delen van informatie. Ook het feit dat er inmiddels boa’s kunnen worden ingehuurd draagt hieraan bij.”

De politie reageert eveneens positief over de samenwerking. “De politie werkt al jaren samen met deze OV-partners – hierdoor is een duurzame relatie ontstaan, waarin veel ruimte is voor ontwikkeling”, aldus politiechef Oscar Dros. “Dit convenant is daar een mooi voorbeeld van. De zwartrijders en overlastgevers in het openbaar vervoer komen ook vaak voor in de politiesystemen en we kunnen elkaar dus goed helpen door informatie uit te wisselen.”

Landelijke bevoegdheid boa’s

De partijen zijn erg tevreden over de huidige samenwerking en het delen van kennis op dit gebied. De huidige database voor incidenten zal dan ook verder worden ontwikkeld. Wel zijn er nog verbeterpunten. “Een serieus aandachtspunt is het feit dat de boa’s nog steeds niet landelijk bevoegd zijn”, vertelt Broersma. “De beëdiging blijft beperkt tot slechts één politie éénheid. Dat werkt beperkend bij een concessie-overschrijdende inzet en genoemde inhuurmogelijkheden.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.