Spaanse buschauffeurs als proef ingezet vanwege personeelstekort

Busremise van Connexxion in Noord-Holland Noord
Bron: PitPoint

Vervoerder Connexxion gaat vanaf 1 juli vijf chauffeurs uit Spanje inzetten. Hiermee wil de vervoerder onderzoeken of dit een instrument kan zijn om het personeelstekort in de OV-sector aan te pakken. Connexxion, maar ook andere vervoerders, worstelen om voldoende nieuwe chauffeurs te werven en zoeken naar oplossingen hiervoor.  

Vakbond FNV Streekvervoer geeft in het eigen magazine aan geen voorstander te zijn van het plan. “Wat moeten we met Spaanse uitzendkrachten – want ze worden natuurlijk via uitzendbureaus ingehuurd – terwijl er in Spanje zelf ook al chauffeurstekorten zijn”, vraagt Brigitta Paas zich af. “Als we niet oppassen worden de Spanjaarden de nieuwe Polen die moeten werken onder asociale arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden. Zoiets heeft bovendien een negatief effect op de arbeidsvoorwaarden van het huidige personeel.”

Randvoorwaarden

De vakbond maakt zich verder zorgen over randvoorwaarden, zoals de taal die deze chauffeurs moeten spreken en hoe zij beloond worden. Maar de vervoerder laat weten dat deze chauffeurs volledig zijn gekwalificeerd en op dezelfde manier als Nederlandse medewerkers worden behandeld, benaderd en beloond. De chauffeurs zijn ook gewoon opgeleid op het lijnennet en de werkwijze van Connexxion en de vervoerder heeft ook positieve reacties gehad uit het eigen corps. Bovendien is de Vervoerregio Amsterdam, de opdrachtgever van de concessie Amstelland-Meerlanden (AML), op de hoogte van de pilot.

Het personeelstekort wordt in een groot deel van de OV-sector opgemerkt; vooral omdat door vergrijzing de uitstroom erg groot is. Qbuzz is onlangs in Utrecht gestart met een campagne om studenten geïnteresseerd te krijgen in het beroep. En in de concessie Dordrecht, Molenlanden en Gorinchem komt de vervoerder personeel tekort en worden extra diensten gedraaid om rituitval zoveel mogelijk te voorkomen.

Vaste dienstverbanden

De vakbond benadrukt in haar eigen tijdschrift dat het personeelstekort er al langer aan zat te komen en dat de vervoerders dus eerder actie hadden moeten ondernemen. Het advies van FNV is dan ook om het beroep aantrekkelijker te maken door aan mensen een vaste aanstelling te bieden. Op dit moment zou er bij de vervoerders vaak weinig bereidheid bestaan om vaste aanstellingen te geven.

Paas: “Het argument van de busbedrijven is dat ze niet weten of ze na een nieuwe aanbestedingsronde voldoende werk overhouden om iedereen aan het werk te houden. Maar dat is flauwekul. Bij een concessiewisseling gaan de mensen gewoon mee over naar de nieuwe concessiehouder.”

Connexxion

Connexxion brengt daar tegenin al 134 buschauffeurs in dienst te hebben genomen sinds 2018. Daarnaast zijn er ook nog eens 258 chauffeurs ingestroomd via uitzendbureaus, waarvan er 120 nog voor 1 augustus 2020 vast in dienst zullen komen. “In totaal zijn er dus in de afgelopen 2,5 jaar 260 vaste aanstellingen afgegeven in AML”, aldus de vervoerder.

Daarnaast probeert de vervoerder ook op andere manieren het tekort aan te pakken en te zorgen dat de dienstverlening op peil blijft. Zo is er al een traject gestart om statushouders de kans te geven buschauffeur te worden. Bovendien wordt binnenkort gestart met een tweede BBL-traject, waarbij nieuwe buschauffeurs naast hun studie ook al snel gaan werken bij de vervoerder.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.