FNV formuleert eisen voor nieuwe cao Multimodaal

Valleilijn op station Amersfoort

De huidige cao Multimodaal loopt eind dit jaar af en vakbond FNV denkt daarom na over wat het wil afspreken in de nieuwe cao. Daarbij houdt de bond ze rekening met het stijgende personeelstekort in de OV-sector en veranderende wetgeving. De vakbond heeft alvast enkele voorstellen geformuleerd.

De cao Multimodaal geldt voor circa 1.000 medewerkers in het OV, zowel buschauffeurs als regionale treinmachinisten en stewards. De vakbond wil de nieuwe cao laten lopen van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2021. Daarbij vragen ze een jaarlijkse loonsverhoging van 5 procent op 1 januari. Belangrijk wordt ook de Wet Arbeidsmarkt in Balans, waardoor flexwerk flink duurder wordt. Er moet dus goed gekeken worden hoe flex omgezet wordt naar vast.

Aparte cao’s

Multimodaal geldt voor een beperkte groep in het OV en de vakbond wil de cao het liefste uit elkaar trekken. “Voor de machinisten stellen we voor om de cao aan te passen naar deze groep. Busmedewerkers verhuizen naar de cao Streekvervoer. Alle buswerknemers die nu onder Multimodaal vallen, krijgen een compensatie. Wij willen de looptijd van de volgende cao gebruiken om dit proces te doorlopen.” Er moet dan in beide cao’s een bepaling opgenomen worden voor werknemers die beide functies uitoefenen.

Daarnaast pleit de vakbond voor duidelijke cao-teksten, zodat interpretatieverschillen tot het verleden gaan horen, een automatische indexering voor artikel 32 en geen onevenredige gebroken diensten meer. Dit laatste is met name gericht op de hoge gemiddelde leeftijd van buschauffeurs. Evenredige blokken zijn goed voor de vitaliteit en de duurzaamheid van werknemers, meent FNV.

Pensioen

Een uitdaging voor de nieuwe cao is de invulling van de afspraak over eerder stoppen met werken die is gemaakt in het pensioenakkoord. Daarover moet met de werkgevers gesproken worden, zodat duidelijk wordt hoe werknemers van die regeling gebruik kunnen maken. FNV: “De daarbijbehorende kosten van 19.000 per jaar zullen voor rekening van de werkgever dienen te komen.”

De vakbond heeft nog geen voorstellen gedaan om specifieke artikelen aan te passen of om de werkdruk aan te pakken. Bovendien ligt de bal nu bij de werkgever om de werkdruk aan te pakken, door het tekort aan medewerkers en de Wet Arbeidsmarkt in Balans. Dit komt tijdens overleggen aan bod en op een later moment kunnen die nog wel volgen.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.