FNV bekritiseert slechte rijtijden en vrijwilligersvervoer in West-Brabant

Arriva bus, Breda
Bus van Arriva in Breda

Een gelijke cao voor alle chauffeurs in de concessie, een betere afstemming van rijtijden, geen geschrapte buslijnen in het buitengebied en geen vrijwilligers op de buurtbussen. Dat zijn enkele verzoeken die vakbond FNV Streekvervoer heeft voor de nieuwe concessie Brabant West waarvoor de provincie Noord-Brabant binnenkort de Nota van Uitgangspunten gaat vaststellen.

In totaal heeft de vakbond acht eisen opgenomen in een brief aan de provincie. Die zijn gemaakt in samenwerking met de leden van de vakbond, die ook dus ook werkzaam zijn bij Arriva in Brabant.

Acht eisen

FNV vraagt om betere rijtijden die meer worden afgestemd op het reizigersaanbod, waarbij in de spits ruimere tijden gehanteerd dienen te worden. Dit scheelt stress voor chauffeurs en baat passagiers. Bovendien is de vakbond tegenstander van het uitdunnen of zelfs helemaal schrappen van buslijnen, aangezien dit mensen isoleert.

Het zorgt er vaak voor dat gemeenten beduidend duurder uit zijn, aangezien zij geconfronteerd worden met hogere kosten voor wmo-vervoer, terwijl een deel van die groep prima met het OV had kunnen reizen. Buurtbussen zijn geen goed alternatief, aangezien hierop vrijwilligers rijden. Zij krijgen een beduidend kortere opleiding dan beroepschauffeurs, zouden volgens rapportages wel eens de wet overtreden en zorgen voor gevaarlijke situaties.

De provincie moet ook zorgdragen voor een mogelijkheid tot een toiletbezoek na elke rit vóór de concessie van start gaat en zou er ook goed aan doen om het budget voor sociale veiligheid los te koppelen van het busvervoer. Op die manier is het zeker dat het budget ook werkelijk voor sociale veiligheid wordt ingezet. De concessie heeft volgens FNV baat bij een jaarlijks veiligheidsplan, waarin wordt opgenomen met welke regelmaat elke bushalte en buslijnen gemonitord worden.

Concurrentie

Daarnaast ageert FNV tegen de wijze waarop onderaannemers nu gebruikt worden, omdat dit momenteel zorgt voor concurrentie op arbeidsvoorwaarden. Er zijn chauffeurs die onder een slechtere cao vallen. “Het kan niet zo zijn dat de provincie de volle prijs betaald en de werkgever geld in zijn zak steekt waar dat geld niet voor bedoeld is”, valt te lezen in de brief. Wanneer de provincie in het bestek opneemt dat alle medewerkers – dus ook die van onderaannemers – onder de cao Streekvervoer vallen, wordt dit probleem ondervangen.

Wanneer de nieuwe vervoerder (externe) partijen inschakelt, dient de opdrachtgever dat duidelijk vast te leggen in de concessie-overeenkomst. Daarbij wil FNV dat de concessiehouder nog steeds verantwoordelijk blijft en dus ook aansprakelijk is voor wanbeleid bij eventueel ingehuurde partijen. FNV denkt dan bijvoorbeeld aan het niet afdragen van premies of overtredingen van de rust- en rijtijdenwet. In 2022 wordt bekend wie de nieuwe concessie wint, maar binnenkort start de provincie al met het aanbestedingsproces.

Auteur: Inge Jacobs

10 reacties op “FNV bekritiseert slechte rijtijden en vrijwilligersvervoer in West-Brabant”

Paul Lamote|04.01.20|10:59

@driver a zeven driver
Weg met die absurde dure OV-CAO. Waarom moet een chauffeur op een touringcar veel meer verdienen dan andere chauffeurs?

Driver A Zeven Driver|02.01.20|18:15

Nog zo’n bericht, Qwubus spaart geld uit door op de lijn Groningen Drachten chauffeurs voor ‘besloten busvervoer’ beloning in te zetten. Nadeel voor de chauffeur +/_ € 300,– p/mnd. Weg met die onzinnige aanbestedingen !

Driver A Zeven Driver|02.01.20|18:05

Rik Spring, waarom zou dat lijstje niet toegepast hoeven te worden ? Wat vind je ervan als je als passagier op de 2e bank re. voor zit, en de chauffeur onderweg stopt om bij het re. voorwiel even z’n plas te doen?
omdat hij tijdens de eindstop geen gelegenheid had. De Dumpert filmpjes en comentaar zijn vervolgens niet van de lucht.

Rik Spring|02.01.20|12:41

https://www.linkedin.com/posts/keolisnederland_een-eerlijke-kans-voor-iedereen-keolis-nederland-activity-6611272525177466880-UEAv

Keolis neemt het in ieder geval wel serieus(zie link)
Vanaf de start in de consessie Utrecht zijn er (nog) geen ongevallen geweest met buurtbussen van Keolis.

Rik Spring|02.01.20|12:37

Hier ook een reactie van een beroepschauffeur(werkzaam bij Keolis Utrecht)

De buurtbus chauffeur is meestal een 50 plusser die al jarenlang een rijbewijs heeft en dus ervaring heeft in het dagelijks verkeer.
Natuurlijk is een aanvullende opleiding nodig.
Maar je hebt nu eenmaal chauffeurs die niet beschikken over verkeersinzicht,en dan helpt een opleiding ook niet.

Het is een ongefundeerde conclusie van het FNV dat de buurtbus onveilig zou zijn en dat de regels worden overtreden.

Roel Sannes|01.01.20|16:16

Echte goede beroepschauffeurs zijn niet makkelijk meer te vinden dus het is eigenlijk zo dat je met dit buurtbusgebeuren maar moet nemen wat je krijgt.Doe je dat niet dan valt het halve netwerk uit.Dus gewoon blijven rijden tot het misschien ooit eens beter wordt.Ik heb met buurtbussen geen enkel probleem maar er moet mèèr worden getest op rijvaardigheid. De beroepschauffeurs moeten dit ook en er is vèèl meer opleiding verplicht.

Roel Sannes|01.01.20|16:10

Even een reactie van een beroepsbuschauffeur: voordat ik bij Arriva als betaald chauffeur ging werken heb ik 4 jaar op de buurtbus gereden voor Arrivan via een buurtbusvereniging. Deze verenigingen hebben de neiging om niet zo nauw te kijken wie er op zo`n bus gaat rijden.Er is zeker weinig opleiding omdat men daar wat mij betreft veel te weinig tijd in wil steken.Ik heb veel amateuristisch werk gezien bij diverse buurtbussen en veel slechte chauffeurs die denken dat ze alles maar kunnen.

Rik Spring|01.01.20|11:07

Hiermee plaats de FNV zich buiten de werkelijkheid.
Plaspauze na elke rit:betekent meer bussen en chauffeurs.

Geen vrijwilligers meer op de buurtbus:
Dus beroepschauffers,waar haal je die vandaan, en betekent ook meer kosten.

Gelijke beloning voor chauffeurs van onderaannemers.
Dat werkt ook weer kostenverhogend.

FNV zou er goed aan doen om dit eisenpakket eens door te rekenen, en te vergelijken met de huidige kosten.
Want wie gaat het verschil betalen?
Juist de belastingbetaler.

Jan Klaas|01.01.20|03:05

Buurtbussen zijn nodig om kernen bereikbaar te houden als de normale buslijn opgeheven wordt vanwege extreem laag gebruik óf wanneer er al geen normale bus was. Dit heeft dus helemaal geen nadeel voor de werknemers die bij de FNV aangesloten zijn.

Dat geeft een interessante vraag: Waarom wil FNV de buurtbus de nek om draaien? Wil de FNV dat kleine kernen onbereikbaar worden of hebben ze gewoon geen flauw benul waar ze ’t over hebben.

Paul Lamote|31.12.19|13:37

Zoals te doen gebruikelijk bij de FNV volslagen onrealistische en onbetaalbare eisen.