FNV

FNV: ‘krimpplannen NS hebben ongekende weerslag op personeel’

De mededeling van spoorvervoerder NS dat er de komende jaren 2.300 banen moeten verdwijnen, is volledig in het verkeerde keelgat geschoten van FNV Spoor. Volgens de vakbond worden medewerkers de dupe van de negatieve gevolgen van de coronacrisis. “Zo’n grote krimp van het aantal medewerkers zal een ongekende weerslag op de blijvers krijgen”, aldus bestuurder FNV Spoor Henri Janssen. “De NS wil feitelijk de rekening van de coronaverliezen bij haar medewerkers neerleggen. Dat is natuurlijk van de zotte.”

NS verwacht tot 2025 fors te moeten besparen om het hoofd te bieden aan de uitdagingen van corona en om ervoor te zorgen dat het treinkaartje nog betaalbaar blijft. Inkrimpen is één van de maatregelen, al heeft de vervoerder al laten weten dat het de bedoeling is dat niemand gedwongen weg hoeft.

Dit stelt de FNV echter niet gerust. Door het verdwijnen van die banen, vreest de vakbond dat de werkdruk enorm zal toenemen voor de resterende werknemers. En dat terwijl de werkdruk nu al te groot is en het lastig kan zijn voor een NS-medewerker om verlof te krijgen. Bovendien zijn de functies die vrijkomen en de functies die zullen verdwijnen ook niet één op één uitwisselbaar. “De vraag is dus of er geschikte functies overblijven en of mensen hun standplaats kunnen behouden”, aldus Janssen.

Cao-onderhandelingen

Eigenlijk waren NS en FNV vlak voor de crisis Nederland trof met elkaar aan het onderhandelen over de nieuwe cao. De vakbond wilde juist nu aankaarten dat de tijd rijp was voor een verbetering van arbeidsvoorwaarden, omdat in eerdere jaren sprake was geweest van loonmatiging. Die gesprekken kwamen tijdens de crisis stil te liggen.

Natuurlijk werd het OV aangemerkt als vitale sector en de treinen bleven dus rijden, eerst in een basisdienstregeling en daarna geleidelijk steeds meer. Medewerkers hebben gedurende die tijd steeds hun werk gedaan, omdat de mensen in cruciale beroepen vervoerd moesten worden. “De NS-medewerkers hebben toen met risico voor eigen gezondheid hun werk gedaan. En nu wil de NS dat onze leden voor twee jaar de nullijn accepteren. Het kan niet zo zijn dat het financiële verlies bij de medewerkers komt te liggen’, vindt Janssen.

Totaalpakket voor werkgarantie

Inmiddels zegt FNV Spoor van NS het voorstel te hebben ontvangen om de cao-onderhandelingen weer te hervatten. Dit is gekoppeld aan de wens om tot een werkgelegenheidspact te komen. De vervoerder zegt in gesprek te willen over een totaalpakket dat gaat over werkgarantie bij flexibiliteit, perspectief en scholing. De vervoerder wil ook iedereen met een vast contract in dienst houden en dit pakket moet gedwongen ontslagen voorkomen. Janssen: “Wij gaan onze leden vragen of we over deze krimpplannen met de NS mogen gaan onderhandelen.”

Lees ook:

NS voorziet schrappen 2.300 banen, maar geen gedwongen ontslagen

OV-congres-2020-juni-juli_468x60

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

3 reacties op “FNV: ‘krimpplannen NS hebben ongekende weerslag op personeel’”

Wiebe Goossen|30.06.20|10:15

Het is natuurlijk wél wrang dat juist onder deze coalitie (die toch geen gelegenheid voorbij laat gaan te tonen hoe ‘groen’ ze wel is) het personeel van NS zwaar de dupe dreigt te worden van de ‘antwoorden op de corona-uitdaging’!!!

Ferenc Pinter|30.06.20|10:50

Weinig verrassend was het nieuws vanuit N.S. dat werd gedeeld. Mijn persoonlijke mening is dat de ‘Corona crisis’ gebruikt wordt om een ‘legale’ bezuiniging operatie uit te voeren. Een loonsverhoging kunnen we vergeten en we moeten flexibel zijn, denkend aan eventuele omscholing of ander werk aanpakken. Gedwongen ontslagen zullen er waarschijnlijk niet komen, maar wat wél? Het personeel gaat nu de rekening betalen voor deze crisis, dat kan niet de bedoeling zijn. Hoelang pikken we dit nog?

Cisca Simons|30.06.20|12:47

Cisca Simons

Naar mijn gevoel is de plaatsing van het station Vlissingen – voortgekomen uit een historische situatie waarvan niets meer is dan dat station – zeer ongelukkig. Een beter optie zou wellicht zijn om na Souburg het kanaal over te steken en een eindpunt te maken bij Het Dok van Perry, met K+R op Steenen Beer en busstation bij de Jan Weugkade. Grondruil met die bedrijven die bij het kanaal in de weg zouden zijn met vrijkomende terreinen aan de oude Ferry haven.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.