Regionale treinen van Arriva en Syntus

Vakbonden leggen eindbod cao Multimodaal nog niet voor aan leden

Bijna tien maanden na het aflopen van de oude cao Multimodaal ligt er dan eindelijk een formeel eindbod, maar vakbonden FNV en CNV Vakmensen leggen deze nog niet voor aan hun leden. De regeling over vervroegd uittreden is volgens de bonden nog onvoldoende uitgewerkt door vervoerders Arriva en Keolis, die verenigd zijn in de Vereniging Werkgevers Multimodaal Openbaar Vervoer (VWMO). De gesprekken hierover zijn inmiddels hervat.

In het eindbod worden twee keuzemogelijkheden voorgelegd door de werkgevers. Naast een structurele loonsverhoging van 1,5 procent kan worden gekozen voor een loonsverhoging van 1 procent in combinatie met een budget van maximaal 250.000 euro per jaar voor de regeling vervroegd uittreden. Deze regeling moet worden vastgelegd in de cao in het kader van het landelijk pensioenakkoord.

Eerder met pensioen

Als gevolg van het pensioenakkoord hoeven werkgevers van 2021 tot en met 2025 geen boete meer te betalen als een werknemer maximaal drie jaar voor de AOW-leeftijd stopt met werken. Dit geldt voor afspraken tot het bedrag van 21.200 euro, de hoogte van de AOW voor alleenstaanden. Dit bedrag kan in plaats daarvan aan de werknemer worden uitbetaald die met vroegpensioen gaat. Dat is niet alleen gunstig voor ouderen, maar verstevigt ook de baanzekerheid van jongere werknemers.

FNV en CNV zijn echter van mening dat de VWMO deze regeling onvoldoende heeft uitgewerkt in hun eindbod. De vakbonden willen dat de verdeling van het bedrag van 250.000 euro vooraf verder wordt toegelicht, zodat duidelijk is welk deel hiervan beschikbaar wordt gesteld aan de werknemer die eerder stopt met werken. “Wij kunnen niet instemmen met een afspraak waarbij een deel van de uitwerking na het sluiten van het akkoord plaatsvindt.”

Onderhandelingen laat van start

De cao Multimodaal geldt voor circa 1.000 medewerkers in het OV die zowel als buschauffeur, regionale treinmachinist en steward worden ingezet. De oude overeenkomst liep vorig jaar af, de cao die voorligt heeft vanwege de coronacrisis de korte looptijd van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2020.

De onderhandelingen gingen aanvankelijk niet van start vanwege omdat Qbuzz nog niet was toegetreden tot de VWMO en dus geen deel uitmaakte van de onderhandelingsdelegatie. Voor toelating van de vervoerder was onder meer aanpassing van de statuten noodzakelijk. De vakbonden, naast FNV en CNV ook VVMC, vonden het onzinnig om alleen met een delegatie van Keolis en Arriva over een cao te praten.

In september gingen de onderhandelingen alsnog van start, al maakte Qbuzz nog altijd geen deel uit van de werkgeversvereniging. FNV schrijft aan zijn leden dat de vervoerder weliswaar niet aan de onderhandelingstafel zit, maar zich wel moet conformeren aan de nieuwe cao-afspraken die worden gemaakt.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.