Arnhem Station ICE

Hinder voor reizigers naar Duitsland door machinistenstaking

Treinreizigers die woensdag of donderdag naar Duitsland willen, krijgen met veel overlast te maken door een staking van Duitse machinisten. Zo verwacht Deutsche Bahn slechts een op de vier treinen te kunnen laten rijden tijdens de staking. Ook de internationale treinen vanuit Nederland worden verstoord.

De Duitse machinisten staken vanwege een conflict over loonsverhoging in de nieuwe cao. Hierdoor vertrok de nachttrein van Amsterdam naar Wenen zelfs dinsdag al niet, omdat de staking om 02.00 uur van start ging. Die zal ook woensdag en donderdag niet rijden. Over vrijdag is nog geen uitsluitsel. Deutsche Bahn heeft de werkonderbreking veroordeeld.

Conflict over lonen

Het conflict gaat hoofdzakelijk om de timing van loonsverhogingen. Deutsche Bahn heeft voorgesteld om de lonen met 1,5 procent te verhogen in januari 2022 en met nog eens 1,7 procent in maart 2023. De vakbond wil echter al in 2021 een loonsverhoging zien, plus een bonus van 600 euro, en een tweede loonsverhoging van 1,8 procent in 2022.

Deutsche Bahn noemt de staking “een onnodige escalatie over de rug van de treinreizigers”, net nu na maanden van coronabeperkingen het aantal treinreizigers weer begint aan te trekken. De spoormaatschappij leed door corona in 2020 een historisch verlies van 5,7 miljard euro.

Basisdienstregeling

De Duitse spoorvervoer legt de focus op drukke trajecten. Zo zal het spoorbedrijf proberen de treinen tussen Duitsland en het westen van Duitsland te laten rijden, net als de verbinding tussen Frankfurt en Hamburg. Ook treinverbindingen naar vliegvelden en belangrijke stations wil het bedrijf zo veel mogelijk gaande te houden.

Voor reizigers die vanuit Nederland met de internationale trein naar Duitsland willen, betekent de staking veelal dat ze niet op hun eindbestemming zullen komen. De trein tussen Amsterdam en Berlijn gaat niet verder dan Bad Bentheim en die tussen Amsterdam en Basel heeft tijdelijk Keulen als eindpunt. Reizigers die naar Frankfurt gaan kunnen opgelucht adem halen. Hun internationale trein gaat wel zoals gebruikelijk.

Bron: ANP

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Hinder voor reizigers naar Duitsland door machinistenstaking | OVPro.nl
Arnhem Station ICE

Hinder voor reizigers naar Duitsland door machinistenstaking

Treinreizigers die woensdag of donderdag naar Duitsland willen, krijgen met veel overlast te maken door een staking van Duitse machinisten. Zo verwacht Deutsche Bahn slechts een op de vier treinen te kunnen laten rijden tijdens de staking. Ook de internationale treinen vanuit Nederland worden verstoord.

De Duitse machinisten staken vanwege een conflict over loonsverhoging in de nieuwe cao. Hierdoor vertrok de nachttrein van Amsterdam naar Wenen zelfs dinsdag al niet, omdat de staking om 02.00 uur van start ging. Die zal ook woensdag en donderdag niet rijden. Over vrijdag is nog geen uitsluitsel. Deutsche Bahn heeft de werkonderbreking veroordeeld.

Conflict over lonen

Het conflict gaat hoofdzakelijk om de timing van loonsverhogingen. Deutsche Bahn heeft voorgesteld om de lonen met 1,5 procent te verhogen in januari 2022 en met nog eens 1,7 procent in maart 2023. De vakbond wil echter al in 2021 een loonsverhoging zien, plus een bonus van 600 euro, en een tweede loonsverhoging van 1,8 procent in 2022.

Deutsche Bahn noemt de staking “een onnodige escalatie over de rug van de treinreizigers”, net nu na maanden van coronabeperkingen het aantal treinreizigers weer begint aan te trekken. De spoormaatschappij leed door corona in 2020 een historisch verlies van 5,7 miljard euro.

Basisdienstregeling

De Duitse spoorvervoer legt de focus op drukke trajecten. Zo zal het spoorbedrijf proberen de treinen tussen Duitsland en het westen van Duitsland te laten rijden, net als de verbinding tussen Frankfurt en Hamburg. Ook treinverbindingen naar vliegvelden en belangrijke stations wil het bedrijf zo veel mogelijk gaande te houden.

Voor reizigers die vanuit Nederland met de internationale trein naar Duitsland willen, betekent de staking veelal dat ze niet op hun eindbestemming zullen komen. De trein tussen Amsterdam en Berlijn gaat niet verder dan Bad Bentheim en die tussen Amsterdam en Basel heeft tijdelijk Keulen als eindpunt. Reizigers die naar Frankfurt gaan kunnen opgelucht adem halen. Hun internationale trein gaat wel zoals gebruikelijk.

Bron: ANP

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.