Personeel Belgische OV-bedrijven. Foto NMBS

Belgische OV-bedrijven en ministers slaan alarm over agressieve reizigers

De maat is vol voor de OV-sector en de verantwoordelijk bestuurders in België. Ze maken zich ernstig zorgen over de toenemende verbale en fysieke agressie in bus, trein, tram en metro en roepen in een gezamenlijke boodschap op tot respect. Ze dringen ook aan op een hardere aanpak door justitie. “Elke vorm van agressie tegen het personeel of tegen onze reizigers is onaanvaardbaar”, aldus Sophie Dutordoir, CEO van NMBS.

Het afgelopen jaar registreerden NMBS, MIVB, De Lijn en TEC voor de vier OV-bedrijven samen 4.787 gevallen van agressie tegen personeel. Dat is een stijging van 23 procent vergeleken met 2020. De incidenten bleven niet beperkt tot bedreigingen, beledigingen of scheldpartijen. Bij gemiddeld een kwart van de gevallen ging het om fysiek geweld. De aanleiding was vaak dat reizigers geen geldig vervoersbewijs hebben of de coronamaatregelen niet naleefden. Ook in België is het verplicht om in het OV een mondkapje te dragen en die verplichting blijft net als in Nederland voorlopig in stand. Zinloos geweld of reizigers die zich storend gedragen kwamen ook geregeld voor.

Het grootste aandeel van de incidenten deed zich met bijna 1.100 voor bij NMBS. De treinvervoerder is dan ook een nationaal bedrijf en de medewerkers hebben meer contact met reizigers dan de andere drie OV-bedrijven.

Niet beter geworden na corona

De impact op het personeel is groot, zeggen de vervoerders. De incidenten veroorzaakten het afgelopen jaar bijna 440 arbeidsongevallen en ruim 11.400 dagen ziekteverzuim. De vervoerders bieden hun medewerkers standaard psychologische hulp na aanvaringen met agressieve reizigers. Maar ook reizigers voelen zich onveilig.

De uitbraak van corona heeft het er niet makkelijker op gemaakt, stelt Ann Schouwbs, CEO van De Lijn. “Bij de start van de pandemie ontvingen onze mensen volop lof omdat ze ook in moeilijke tijden bleven rijden, omdat ze hun maatschappelijke rol bleven vervullen voor iedereen die het echt nodig had. Het staat in schril contrast met de verbale en fysieke agressie waarmee onze mensen regelmatig worden geconfronteerd tijdens de uitoefening van hun job.”

Maatregelen

Ook vicepremier en federaal minister van Mobiliteit George Gilkinet veroordeelt het toenemende geweld in het openbaar vervoer. “Mobiliteit is een vrijheid. Maar je kan enkel van de vrijheid genieten als je je ook veilig voelt. Samen met NMBS, de andere openbaarvervoermaatschappijen en de regionale ministers van Mobiliteit roep ik op tot meer respect, voor medereizigers of voor het personeel dat ten dienste staat van de maatschappij.”

De vier OV-bedrijven hebben al allerlei maatregelen getroffen om agressie te verminderen. Zo is het makkelijker geworden om een ticket te kopen, zijn er opleidingsprogramma’s voor personeel, is er cameratoezicht, zijn er controleacties en zijn er gratis telefoonnummers die personeel en reizigers kunnen bellen als ze zich onveilig voelen. Ook wordt gewerkt aan versterking van de veiligheidsteams en zijn er geregeld publiekscampagnes.

Vervolging

De vier vervoerders dringen er bij justitie op een strenger beleid. Ze vinden dat elke vorm van agressie vervolgd moet worden en pleiten voor een “noltolerantie”. Het aantal gerechtelijke procedures dat voortkomt uit agressie in het openbaar vervoer is nu al hoog en leidt tot de nodige de nodige boetes, werkstraffen of celstraffen, al dan niet voorwaardelijk. Een wet uit 2018 heeft het de OV-bedrijven makkelijker gemaakt om zelf administratieve boetes uit te schrijven als reizigers geen vervoersbewijs hebben.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.