Staking NS-medewerkers dichtbij. Foto: NS
landelijke impact

Reizigersvereniging Rover teleurgesteld over ‘onvriendelijke’ NS-staking

Staking NS-medewerkers dichtbij. Foto: NS

Reizigersvereniging Rover laat weten teleurgesteld te zijn in de aangekondigde 24 uur durende regionale stakingen van NS-personeel, vanwege hun onvrede over de cao-onderhandelingen. De vereniging had gehoopt dat de bonden zouden beginnen met reizigersvriendelijke acties. “Een 24-uursstaking betekent veel overlast voor reizigers. Dat gaat een landelijke impact hebben”, zegt Rover-voorzitter Freek Bos.

Het openbaar vervoer heeft volgens Bos namelijk “wel iets anders nodig dan ruzies en conflicten tussen bonden en vervoerders”. De organisaties moeten volgens hem juist met elkaar om tafel om te kijken “hoe de sector gered kan worden, want die draait nog op coronasteun, mist reizigers en heeft ontevreden personeel”, somt hij op. “Dus met alleen loonsverhogingen ben je er niet, want dan heb je blij personeel maar de reizigers nog niet terug.”

Desondanks laat Bos weten begrip te hebben voor acties. “Staken is hun goed recht, arbeidsvoorwaarden moeten op orde zijn.” In plaats van de zogenoemde estafettestaking stelt Bos een alternatieve actie voor. “Bijvoorbeeld een drie uur durende staking in de ochtend. Dat heeft een kleinere impact op de reiziger, maar dan maak je wel je punt.”

Estafettestaking

De bonden van het openbaar vervoer lieten weten dat personeel het werk vanaf volgende week en de week erna plaatselijk neerleggen. Aankomende woensdag start de regio noord, daarna volgen medewerkers in het westen van het land op 26 augustus. Drie dagen later gaan de acties verder in de regio noordwest. Op 30 augustus staakt personeel in het midden van het land en op 31 augustus in het oosten en zuiden van Nederland.

NS liet in een reactie weten nog niet te kunnen overzien welke impact de stakingen gaan hebben. “Het spoor houdt niet op bij zo’n grens”, zegt een woordvoerder over die regionale verdeling van de actie. “Als een machinist bijvoorbeeld in Groningen gaat staken, rijdt de trein naar Amsterdam niet. En een trein van Alkmaar naar Maastricht komt misschien wel door drie regio’s.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.