Winkeliers ontevreden over locatie in nieuw NS-station Breda

Een aantal managers van winkels op station Breda is niet gelukkig met de plek die ze hebben in de nieuwe vestiging. Een groot deel van de winkels bevindt zich niet op de looproute van de reizigers. Managers geven daarom ook aan het jammer te vinden dat ze ’uit de loop’ zitten en merken dat veel bezoekers hun winkels niet eens passeren.

Reizigers die van de perrons naar de centrale uitgang of naar de fietsenstalling lopen, komen alleen maar langs de vestigingen van AH to go en Kiosk. De winkels van onder andere Bruna, Broodzaak, Starbucks, Etos en Smullers zitten verderop in de hal, waar beduidend minder passanten zijn.

Reizigers

Vooral achteraan in de nieuwe stationshal komen niet veel reizigers. Alleen één van de uitgangen van het bovenliggende busplatform komt uit op de achterkant van de hal. De hoofdingang en de fietsenstalling zitten tientallen meters verwijderd van de achterste winkels, tot onvrede van een deel van de betreffende managers.

Geen van de betrokkenen wilde met naam vermeld worden, maar sommigen geven anoniem aan niet gelukkig te zijn met de huidige indeling. ”We zitten inderdaad totaal niet in de loop”, zegt één van de managers van een foodwinkel. Ook een andere manager merkt dat er minder klanten de winkel in komen. ”Ik denk dat de reizigers nog moeten wennen aan de nieuwe situatie. Al hoor ik van collega’s die verderop in de hal zitten dat ze niet zo tevreden zijn.”

Klandizie

Of de betrokken winkeliers de afname van de klandizie terugzien in de cijfers, delen ze niet mee. Het nieuwe station is pas enkele maanden geleden geopend, waardoor een cijfermatige vergelijking over een langere periode nog niet te maken is volgens hen.

In de oude situatie van station Breda zaten vrijwel alle winkels ’in de loop’ of vlakbij een ingang/uitgang. In de nieuwe situatie zijn de shops gecentreerd in een grote hal, waarvan de nog leegstaande panden zich vooral achterin bevinden. Geen toeval, zo lijkt het.

Omlopen

”In de oude situatie liep je langs veel winkels”, zegt een reiziger. ”Nu kom je alleen langs de AH to go. Ik ga echt niet omlopen voor andere winkels. En de mensen die hun fiets in de fietsenstalling hebben gezet, komen helemaal niet meer aan de andere kant van de stationshal.”

Volgens NS moeten de bezoekers hun weg nog vinden in het nieuwe station. ”Het station is nog niet af. In 2016 wordt het andere deel opgeleverd”, aldus woordvoerder Inge Rijgersberg van NS Regio Zuid. Of dat veel verschil maakt voor de winkels in het al geopende deel van het station is echter de vraag. Het onderdeel dat nog wordt geopend, bevindt zich namelijk aan de andere kant van de sporen.

Winkels

Dat niet alle winkels altijd door iedereen worden gezien, is geen ongebruikelijke situatie, meent de zegsvrouw. ”Als ik bijvoorbeeld in Rotterdam bij een perron moet zijn dat vooraan in de hal zit, kom ik ook niet langs alle winkels.”

Eén van de bedrijven die niet vooraan in de hal zitten, is Etos. Woordvoerder Dagna Hoogkamer benadrukt dat in Breda sprake is van een compleet nieuw station. ”De locatie zit in een tussenfase, ook voor wat betreft de omringende gebouwen. De reizigersstromen zijn nog niet helemaal duidelijk. We zien de toekomst dan ook met vertrouwen tegemoet.”

Tom van Gurp

Lees ook: Nieuwe look Breda Centraal in beeld gebracht


Een deel van de stationshal waar minder reizigers komen.


Bezoekers komen vanaf de perrons niet langs de meeste winkels.


Winkeliers achterin de hal zien de bezoekers vooral van een afstandje.

Auteur: Tom van Gurp

1 reactie op “Winkeliers ontevreden over locatie in nieuw NS-station Breda”

Maarten|13.02.15|11:47

Dit station is een grote draak. Ik heb nooit een station zonder mooie stationsklok op de gevel gezien tot dit gedrocht verscheen. De rede: “Het mag niet van de architect”. Blijkbaar is de prestige van een huisjestekenaar meer waard dan de functionaliteit waarvoor het gebouw in eerste plaats bedoelt is.