OV-chipkaart, paaltjes, inchecken

Contactloos betalen en korting geven makkelijker door nieuw systeem Translink

Translink heeft drie partijen opdracht gegeven voor de ontwikkeling van een nieuw transactieverwerkend systeem en een meer intelligente back-office. Dit moet het gemakkelijker maken om nieuwe betaalmanieren in te voeren en ook kan dit nieuwe systeem door vervoerders gebruikt gaan worden om bijvoorbeeld sneller kortingen aan te bieden, omdat de prijs achteraf berekend gaat worden. 

De technologie van het systeem wordt omgevormd zodat de intelligentie verschuift van de kaartlezer naar de back-office. Dit houdt in dat de back-office alle berekeningen doet en de prijs voor de rit bepaalt. Ook de informatie van de reizigers zal dan opgeslagen worden in die back-office. Nu staat die informatie nog op de OV-chipkaart en ligt de intelligentie bij de kaartlezer, dus de OV-chippaal.

Achteraf beprijzen

Dit zorgt voor meer technologische mogelijkheden, waaronder een gemakkelijkere volledige invoering van contactloos betalen, maar ook nieuwe manieren voor het beprijzen van een OV-reis. Omdat het over een transactieverwerkend systeem gaat, kunnen de prijzen achteraf berekend worden. Dit betekent meer ruimte voor een systeem als best pricing, waarbij de reiziger zelf geen moeite meer hoeft te doen om de beste prijs te krijgen voor zijn reis omdat dit achteraf automatisch gebeurt door een systeem.

Verder zou dit nieuwe systeem door vervoerders gebruikt kunnen worden om een OV-reis aantrekkelijker te maken, bijvoorbeeld door het aanbieden van kortingen. Woordvoerster bij Translink, Anita Hilhorst: “Een vervoerder als HTM zou door dit nieuwe systeem kunnen besluiten om op een zonnige dag een kortingstarief aan te bieden naar Scheveningen. Omdat de prijs achteraf berekend wordt, hoeft de reiziger daar niets voor te doen. Dat is met het huidige systeem nooit te realiseren.” Of deze mogelijkheden ook werkelijk worden doorgevoerd, is momenteel nog de vraag. “Het is maar net wat de vervoerders zelf willen aanbieden.”

Oud systeem

Het bestaande systeem is niet genoeg uitgerust voor nieuwe ontwikkelingen zoals betalen met je bankpas of mobiele telefoon. “We wilden dus niet alleen ons systeem vervangen, maar ook kijken naar de toekomst en rekening houden met de nieuwe ontwikkelingen”, vertelt Hilhorst.

De back-office van Translink is aan vernieuwing toe omdat het systeem al ruim tien jaar oud is. Op dat moment koos TLS voor het meest geschikte systeem, maar de huidige technologie maakt een moderner en goedkoper systeem mogelijk. De huidige kaartlezers zijn namelijk intelligente, maar ook relatief dure kassasystemen.

Nieuwe manieren van betalen

Translink heeft het afgelopen jaar al verschillende proeven uitgevoerd met de nieuwe betaalmethoden en is sinds de oprichting van de nieuwe Coöperatie Openbaar Vervoerbedrijven eigendom van alle vervoerders. Nieuwe manieren van betalen, waarbij reizigers inchecken met ofwel de bankkaart, een creditcard of een mobiele telefoon, lijken de toekomst te hebben. Ook in andere landen wordt hier al gebruik van gemaakt.

Translink stelt dat de ontwikkeling van dit nieuwe systeem niet betekent dat de OV-chipkaart binnenkort zal gaan verdwijnen. “Het één sluit het ander niet uit”, aldus Hilhorst. “We gaan gewoon verder met proeven hiermee en met de verdere ontwikkeling van achteraf betalen, maar we willen dat reizigers ook kunnen blijven kiezen hoe ze in- en uitchecken en betalen.”

Visie OV-betalen

Het contract is onlangs gegund aan drie partijen, namelijk Scheidt & Bachman, diens partner Octopus Applications Limited en BlueBridge Transactions. Wanneer zij het nieuwe systeem klaar zullen hebben, is nog onbekend. “De ontwikkelingen gaan nu hard en we willen daar rekening mee houden. Maar we willen ook een systeem dat flexibel genoeg is om ook andere toekomstige ontwikkelingen mee te nemen”, aldus Hilhorst. “Dit systeem past in ieder geval in de visie OV-betalen, een visie die is opgesteld door de NOVB over de toekomst van het betalen in het OV in 2020.”

Inge Jacobs

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

3 reacties op “Contactloos betalen en korting geven makkelijker door nieuw systeem Translink”

Aart Roest|26.07.16|13:47

Hoeveel extra rechten moet ik verder nog afstaan om gewoon een ritje te kunnen maken ? Ik wil gewoon weten wat een rit me kost en dat hoeft niet moeilijker dan het nu is. Er hoeft (in eerste instantioe) geen EURO 4,= te worden afgeboekt als er maximaal slechts EURO 1,78 voor de complete rit (tot het eindpunt toe) zal worden betaald. Hier lijkt me veel meer winst voor de reiziger te behalen… Het systeem volgens deze laatste rekenwijze zou ook nog eens veel eenvoudiger te programmeren zijn.

Auke Huisman|26.07.16|18:57

Beter laat dan nooit…gelukkig gaat nu ook Translink een ‘Fare calculation engine’ op centraal niveau ontwikkelen. NS was echter Translink al jaren voor met haar ‘Reizen op Rekening’. Al in 2010 ontwikkelde NS Zakelijk een dergelijk intelligent back-office systeem bedoeld voor de NS-Business Card. Inmiddels een van de meest geavanceerde mobiliteitskaarten ter wereld. Innovatiesnelheid met de Reiziger in het vizier is nog steeds niet iets waar Translink en de OV-markt zich op mag voorstaan…

Tsipora Pereira|27.07.16|10:55

Waar Translink zich wél op mag laten voorstaan is dat de prijzen flink gestegen zijn sinds reizigers gedwongen worden dit ingewikkelde systeem te gebruiken. Eerst betaalden wij alleen voor onze reis, tegenwoordig betalen wij ook voor het ‘recht’ om te mogen betalen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.