Eerste Eurostar-trein uit Londen aangekomen in Amsterdam

NS-directeur Roger van Boxtel en Eurostar-directeur Nicolas Petrovic
Foto: NS

Op treinstation Amsterdam Centraal is dinsdag de eerste Eurostar hogesnelheidstrein aangekomen vanuit Londen St. Pancras International. Aan boord van de trein zaten diverse directieleden van Eurostar, de internationale pers en andere genodigden. Vanaf 4 april 2018 kunnen reizigers voor het eerst per trein vanuit Rotterdam en Amsterdam naar Londen reizen.

Bekijk hier de fotogalerij.

De reistijd tussen Amsterdam en Londen is nu nog 4,5 uur, omdat reizigers op station Brussel Zuid moeten uitstappen voor een paspoortcontrole. De terugreis duurt 3 uur en 41 minuten. De verwachting dat de trein vanaf 2020 rechtstreeks naar Londen rijdt.

Terminal paspoortcontrole

Op perron 15a van Amsterdam Centraal is in vijf maanden tijd een terminal gebouwd, waar straks de paspoortcontrole gaat plaatsvinden. Voordat de paspoortcontrole daadwerkelijk in Amsterdam kan plaatsvinden, moeten België, Nederland en Engeland eerst afspraken maken over beveiligings- en grenscontroles. Dit is een gevolg van de Brexit, de uittreding van het Verenigd Koninkrijk uit de EU.

NS-directeur Roger van Boxtel: “Onze hoop is dat dit eind 2019 geregeld is. Als drie landen internationale verdragen moeten veranderen, dan is dit niet van de één op andere dag een feit. In Nederland zorgde capaciteit bij de politie voor enige vertraging. Er was in eerste instantie geen budget om agenten op te leiden.” Eurostar gaat er vooralsnog vanuit dat de eerste directe treinen in 2020 zullen rijden.

(Tekst loopt door onder foto)

Hogesnelheidstrein

De Siemens e320 hogesnelheidstrein is van het type Velaro heeft zestien rijtuigen en is bijna vierhonderd meter lang. Deze lengte is nodig om te voldoen aan de veiligheidsregels van de Kanaaltunnel. De hogesnelheidstrein kan een maximale snelheid van 320 kilometer per uur bereiken. De e320 is ontworpen door het Italiaanse designhuis Pininfarina, dat internationaal bekend is vanwege zijn iconische auto-ontwerpen. De hogesnelheidstreinen rijden al sinds november 2015 tussen Londen en Parijs.

Eurostar is commercieel eigenaar van de hogesnelheidstreinen en exploitant van de treindiensten. De treindiensten tussen Londen en Nederland betreft een samenwerking tussen Eurostar en vervoerder NS. NS levert ook treinpersoneel voor de verbinding, zoals machinisten en conducteurs.

Bestemmingen

Eurostar-topman Nicolas Petrovic: “Amsterdam en Rotterdam zijn dynamische steden met een grote economische groei en een grote luchtvaartmarkt. Samen met NS gaan we de concurrentie aan met de luchtvaart. Aan boord van de trein is er veel meer ruimte voor ontspanning. We hebben comfortabele stoelen met tafels in het midden, een entertainmentsysteem met films en spellen en WiFi- en USB-aansluitingen.”

“We willen dat de ervaring in de trein al onderdeel uitmaakt van de vakantie van mensen. In de trein is het sociale aspect groter dan in een vliegtuig. Je kunt onderweg bijvoorbeeld een potje met elkaar kaarten aan een tafel.” Een bestemming die volgens de topman wel mag worden toegevoegd aan de lijst van internationale treinstations is Bordeaux, maar hiervoor zijn volgens hem nog geen ‘concrete plannen’.

Eurostar-topman Nicolas Petrovic in AmsterdamEurostar-topman Nicolas Petrovic: “In de trein is het sociale aspect groter dan in een vliegtuig.”

Bekijk hier het foto-album van de aankomst van de trein in Amsterdam.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.