Trein naar Dortmund op Enschede

‘Grensoverschrijdend OV heeft vaak geen prioriteit’

Foto Inge

Het realiseren van een goede OV-verbinding over de grens zonder overstap, blijkt nog steeds erg ingewikkeld. Infrastructuur, ticketing, financiering of zelfs bureaucratie kunnen allemaal in meer of mindere mate het doortrekken van OV over de grens hinderen. “Er wordt wel eens gezegd: haal gewoon het stootblok in Enschede weg en rijd door naar Duitsland. Maar zo gemakkelijk gaat het niet”, aldus Dinand de Jong, projectleider bij Euregio. 

Vorige week werd een groot aantal deelnemers bijgepraat over de kansen en uitdagingen van landsgrensoverschrijdend openbaar vervoer tijdens het symposium ‘Over de grens zonder overstap’, dat werd georganiseerd door de ROCOV’s Gelderland en Overijssel. Reizigers kunnen hier soms gebieden slecht bereiken met het OV, terwijl ze qua afstand erg dichtbij zijn. “We moeten lef tonen door verbindingen over de grens te herstellen en verder uit te bouwen”, zei Jurgen van Houdt, wethouder in Enschede.

Succesverhaal

Hoewel het niet gemakkelijk is om treinen en bussen over de grens in de exploitatie op te nemen, heeft de Euregio, een samenwerkingsverband tussen Oost-Nederland en Duitsland, het goed voor elkaar. Er rijden vanuit Enschede al treinen naar het Duitse Münster en naar Dortmund. Bovendien stopt de snelle, internationale trein van Amsterdam naar Berlijn in Hengelo. “De reactivering van de lijn tussen Enschede en Münster is één van de meest succesvolle reactiveringen in Europa.”

Maar dat is nog niet voldoende. In de regio wordt daarom samengewerkt aan een gezamenlijke agenda voor de hele regio. De Jong: “Projecten gaan niet vanzelf, hebben een lange doorlooptijd en er gaat veel geld in zitten. Daarom lobbyen we hiervoor in Nederland, Duitsland en in Europa.” De projectleider is verheugd dat hij onlangs heeft gehoord dat de trein van Amsterdam naar Berlijn gewoon via Hengelo blijft rijden. Maar ook daar zijn de ambities groter; die trein moet vaker en sneller rijden.

Zwolle

Een belangrijke aspiratie is het doortrekken van de trein vanuit Münster naar Zwolle. Het momentum is nu hier om daaraan te werken. Vanwege het succes van de verbinding Enschede-Münster, is de capaciteit op de lijn namelijk al bereikt. Er zijn hier dubbeldekkers nodig om de reizigersvraag aan te kunnen, maar dit materieel kan alleen rijden als het traject ook wordt geëlektrificeerd. Omdat het spoor tussen Zwolle en Enschede kortgeleden is geëlektrificeerd, zou het volgens de regio niet verstandig zijn om de huidige overstap op Enschede te behouden. De treinen kunnen dan net zo goed meteen het hele traject afleggen.

Busvervoer

De hindernissen voor grensoverschrijdend OV beperken zich niet tot treinvervoer. Zo benoemde Rainer Levelink, directeur van het Duitse busbedrijf Levelink, enkele uitdagingen en bijzonderheden. Levelink is onder andere verantwoordelijk voor de exploitatie van de StadtBus Meppen én de grensoverschrijdende buslijn van Meppen naar Emmen. “Grensoverschrijdend vervoer heeft niet altijd de prioriteit”, betoogde hij. Een goede samenwerking tussen de bedrijven en de politiek is dus cruciaal.

Barrières zijn volgens hem bijvoorbeeld financiering, bureaucratie en de inrichting van haltes, maar zelfs zaken zoals taal of cultuur. De politiek kan hier een rol in spelen door te helpen bij de financiering of door te helpen bij het verlenen van vergunningen voor bussen. En als er niet voldoende geld is om een nieuwe lijn te realiseren, is het doortrekken van een bestaande lijn een goed alternatief, adviseerde Levelink.

Buurtbus

Dat het realiseren van grensoverschrijdend OV lastig is, bevestigde ook Ton Wolf, voorzitter van de Buurtbusvereniging Haaksbergen. Sinds een aantal jaar rijdt er een buurtbus naar Ahaus, maar dat heeft veel energie gekost. Hij noemde een groot aantal vereisten die volgens hem nodig zijn voor goed OV over de grens, zoals politieke en maatschappelijke steun, een uitgebreid onderzoek voor een accurate inschatting van de passagiersvraag, een aantrekkelijke, korte reistijd en eenduidige tarieven en betaalmogelijkheden.

Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat het openbaar vervoer aan beide kanten van de grens goed op elkaar aansluit. Ook overleg tussen de verschillende vervoerders is dus belangrijk. Als mensen niet bij hun eindpunt kunnen komen, zullen ze nog steeds de fiets of de auto pakken. “In mijn beleving is het een bijzonder grote uitdaging. Het begint bij analyses, samenwerking en overleg.”

Auteur: Inge Jacobs

5 reacties op “‘Grensoverschrijdend OV heeft vaak geen prioriteit’”

Pat Rick|06.11.19|16:58

“Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat het openbaar vervoer aan beide kanten van de grens goed op elkaar aansluit.”

En nu wil men de tram vanuit Hasselt op M’tricht Forum laten stoppen ipv het station.

Men zou het vrijwel ongebruikte goederenspoor naar de containerterminal in België kunnen gebruiken. Tram moet dan wel op het hoofdspoor, maar dat is al eerder gedaan in Utrecht (tijdelijk). In Aarhus (DK) deelt de tram ook het spooremplacement met hoofdspoor, net als in Duitsland

kees boer|06.11.19|17:27

Ik heb daar jaren geleden meerdere conflictsituaties gehad omtrent Emmerich met ‘s-Heerenberg en Arnhem,zelfs ook met bus nu nog tussen Kleef en Nijmegen en ook tussen België met Limburg en Noord-Brabant ;tussen Maastricht en Hasselt was er in de 80er jaren plan voor de Vlaamse trein,Maaseik lijkt nog steeds geen bus te hebben vanuit Nederland t.b.v. ook scholieren ,daar geeft Hilversum Sportpark het goede voorbeeld en dat vanuit Hamont nog steeds de trein niet wordt doorgetrokken tot Weert

kees boer|07.11.19|18:02

Vervolg : bizar is ook dat Eindhoven – inmiddels de vijfde stad van Nederland – geen enkele rechtstreekse lijnbusdienst meer heeft met België zoals met Neerpelt en dat geldt ook voor Breda dat hu een HSL station heeft en wat hoorde ik : Heeft of moet Limburg geen Europees Verdrag nakomen om het vervoer vanuit België met Duitsland onbelemmerde doorgang te verlenen ?

Thijs|08.11.19|07:29

Klopt helemaal het heeft ook geen prioriteit. Maar dat is nederland (De staat) Nou 1 maal

kees boer|12.11.19|17:52

Ik reageer maar opnieuw :Tjechië geeft met Duitsland en Oostenrijk en met Slowakije en met Hongarije onderling het goede voorbeeld

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Grensoverschrijdend OV heeft vaak geen prioriteit’ | OVPro.nl
Trein naar Dortmund op Enschede

‘Grensoverschrijdend OV heeft vaak geen prioriteit’

Foto Inge

Het realiseren van een goede OV-verbinding over de grens zonder overstap, blijkt nog steeds erg ingewikkeld. Infrastructuur, ticketing, financiering of zelfs bureaucratie kunnen allemaal in meer of mindere mate het doortrekken van OV over de grens hinderen. “Er wordt wel eens gezegd: haal gewoon het stootblok in Enschede weg en rijd door naar Duitsland. Maar zo gemakkelijk gaat het niet”, aldus Dinand de Jong, projectleider bij Euregio. 

Vorige week werd een groot aantal deelnemers bijgepraat over de kansen en uitdagingen van landsgrensoverschrijdend openbaar vervoer tijdens het symposium ‘Over de grens zonder overstap’, dat werd georganiseerd door de ROCOV’s Gelderland en Overijssel. Reizigers kunnen hier soms gebieden slecht bereiken met het OV, terwijl ze qua afstand erg dichtbij zijn. “We moeten lef tonen door verbindingen over de grens te herstellen en verder uit te bouwen”, zei Jurgen van Houdt, wethouder in Enschede.

Succesverhaal

Hoewel het niet gemakkelijk is om treinen en bussen over de grens in de exploitatie op te nemen, heeft de Euregio, een samenwerkingsverband tussen Oost-Nederland en Duitsland, het goed voor elkaar. Er rijden vanuit Enschede al treinen naar het Duitse Münster en naar Dortmund. Bovendien stopt de snelle, internationale trein van Amsterdam naar Berlijn in Hengelo. “De reactivering van de lijn tussen Enschede en Münster is één van de meest succesvolle reactiveringen in Europa.”

Maar dat is nog niet voldoende. In de regio wordt daarom samengewerkt aan een gezamenlijke agenda voor de hele regio. De Jong: “Projecten gaan niet vanzelf, hebben een lange doorlooptijd en er gaat veel geld in zitten. Daarom lobbyen we hiervoor in Nederland, Duitsland en in Europa.” De projectleider is verheugd dat hij onlangs heeft gehoord dat de trein van Amsterdam naar Berlijn gewoon via Hengelo blijft rijden. Maar ook daar zijn de ambities groter; die trein moet vaker en sneller rijden.

Zwolle

Een belangrijke aspiratie is het doortrekken van de trein vanuit Münster naar Zwolle. Het momentum is nu hier om daaraan te werken. Vanwege het succes van de verbinding Enschede-Münster, is de capaciteit op de lijn namelijk al bereikt. Er zijn hier dubbeldekkers nodig om de reizigersvraag aan te kunnen, maar dit materieel kan alleen rijden als het traject ook wordt geëlektrificeerd. Omdat het spoor tussen Zwolle en Enschede kortgeleden is geëlektrificeerd, zou het volgens de regio niet verstandig zijn om de huidige overstap op Enschede te behouden. De treinen kunnen dan net zo goed meteen het hele traject afleggen.

Busvervoer

De hindernissen voor grensoverschrijdend OV beperken zich niet tot treinvervoer. Zo benoemde Rainer Levelink, directeur van het Duitse busbedrijf Levelink, enkele uitdagingen en bijzonderheden. Levelink is onder andere verantwoordelijk voor de exploitatie van de StadtBus Meppen én de grensoverschrijdende buslijn van Meppen naar Emmen. “Grensoverschrijdend vervoer heeft niet altijd de prioriteit”, betoogde hij. Een goede samenwerking tussen de bedrijven en de politiek is dus cruciaal.

Barrières zijn volgens hem bijvoorbeeld financiering, bureaucratie en de inrichting van haltes, maar zelfs zaken zoals taal of cultuur. De politiek kan hier een rol in spelen door te helpen bij de financiering of door te helpen bij het verlenen van vergunningen voor bussen. En als er niet voldoende geld is om een nieuwe lijn te realiseren, is het doortrekken van een bestaande lijn een goed alternatief, adviseerde Levelink.

Buurtbus

Dat het realiseren van grensoverschrijdend OV lastig is, bevestigde ook Ton Wolf, voorzitter van de Buurtbusvereniging Haaksbergen. Sinds een aantal jaar rijdt er een buurtbus naar Ahaus, maar dat heeft veel energie gekost. Hij noemde een groot aantal vereisten die volgens hem nodig zijn voor goed OV over de grens, zoals politieke en maatschappelijke steun, een uitgebreid onderzoek voor een accurate inschatting van de passagiersvraag, een aantrekkelijke, korte reistijd en eenduidige tarieven en betaalmogelijkheden.

Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat het openbaar vervoer aan beide kanten van de grens goed op elkaar aansluit. Ook overleg tussen de verschillende vervoerders is dus belangrijk. Als mensen niet bij hun eindpunt kunnen komen, zullen ze nog steeds de fiets of de auto pakken. “In mijn beleving is het een bijzonder grote uitdaging. Het begint bij analyses, samenwerking en overleg.”

Auteur: Inge Jacobs

5 reacties op “‘Grensoverschrijdend OV heeft vaak geen prioriteit’”

Pat Rick|06.11.19|16:58

“Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat het openbaar vervoer aan beide kanten van de grens goed op elkaar aansluit.”

En nu wil men de tram vanuit Hasselt op M’tricht Forum laten stoppen ipv het station.

Men zou het vrijwel ongebruikte goederenspoor naar de containerterminal in België kunnen gebruiken. Tram moet dan wel op het hoofdspoor, maar dat is al eerder gedaan in Utrecht (tijdelijk). In Aarhus (DK) deelt de tram ook het spooremplacement met hoofdspoor, net als in Duitsland

kees boer|06.11.19|17:27

Ik heb daar jaren geleden meerdere conflictsituaties gehad omtrent Emmerich met ‘s-Heerenberg en Arnhem,zelfs ook met bus nu nog tussen Kleef en Nijmegen en ook tussen België met Limburg en Noord-Brabant ;tussen Maastricht en Hasselt was er in de 80er jaren plan voor de Vlaamse trein,Maaseik lijkt nog steeds geen bus te hebben vanuit Nederland t.b.v. ook scholieren ,daar geeft Hilversum Sportpark het goede voorbeeld en dat vanuit Hamont nog steeds de trein niet wordt doorgetrokken tot Weert

kees boer|07.11.19|18:02

Vervolg : bizar is ook dat Eindhoven – inmiddels de vijfde stad van Nederland – geen enkele rechtstreekse lijnbusdienst meer heeft met België zoals met Neerpelt en dat geldt ook voor Breda dat hu een HSL station heeft en wat hoorde ik : Heeft of moet Limburg geen Europees Verdrag nakomen om het vervoer vanuit België met Duitsland onbelemmerde doorgang te verlenen ?

Thijs|08.11.19|07:29

Klopt helemaal het heeft ook geen prioriteit. Maar dat is nederland (De staat) Nou 1 maal

kees boer|12.11.19|17:52

Ik reageer maar opnieuw :Tjechië geeft met Duitsland en Oostenrijk en met Slowakije en met Hongarije onderling het goede voorbeeld

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.