EElektrische bus in Rotterdam bij RET (foto rob kamminga)

RET, HTM en EBS dienen vervoerplannen 2021 in

De openbaar vervoerders in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) hebben hun concept-vervoerplannen voor 2021 ingediend. RET en HTM stellen de nodige uitbreidingen van OV-lijnen voor om drukte op te vangen, terwijl EBS het meer in de optimalisatie zoekt.

Het gaat om de concept-vervoerplannen voor de 23 gemeenten waar de drie aanbieders het openbaar vervoer verzorgen. De plannen vormen de basis voor de dienstregeling voor bus, tram en metro in 2021. De aanpassingen zijn nodig om in te spelen op de mate waarin van bepaald aanbod gebruik wordt gemaakt, maar ook op bijvoorbeeld geplande werkzaamheden of de komst van nieuwe voorzieningen. De komende maanden mogen eerst de betrokken gemeenten, METROCOV (belangenbehartiger reizigers), de provincie, Arriva en Qbuzz hun licht over de plannen laten schijnen, waarna de MRDH ze uiteindelijk beoordeelt en ermee instemt.

HTM: extra trams komen goed van pas

De HTM heeft behoefte aan meer vervoerscapaciteit omdat de vraag naar vervoer, met name in de spits, de komende jaren sterk zal stijgen. De onlangs geleverde tien extra Avenio-trams komen daarvoor alvast goed van pas. HTM wil bijvoorbeeld een extra tram inzetten op lijn 2 in de ochtendspits en op lijn 3 en 4 in de middagspits om zo de groeiende drukte op te vangen. Verder stelt HTM onder meer de introductie van een koopavonddienstregeling in, alsmede meer inzet van trams in de zomerdienst en een verlenging van het traject van tram 19 naar Delft Campus Zuid.

De bussen van HTM rijden in de avonduren minder frequent, maar ook hier ziet de vervoerder de drukte toenemen. Op diverse lijnen gaan daarom ’s avonds meer bussen per uur rijden dan nu het geval is. Bus 21 vraagt wat HTM betreft extra inzet in de ochtendspits en bus 24 gaat voortaan al eerder op de dag zesmaal per uur rijden om de vele scholieren te kunnen vervoeren. Spitsbus 26 moet tenslotte beter gaan aansluiten op de vraag door middel van een aanpast traject en versterkingsritten. Lees hier het volledige concept-vervoersplan van de HTM voor 2021.

EBS: optimaliseren en evalueren

EBS is tevreden met de huidige dienstregeling in Voorne, Putten en Rozenburg. De doelstelling is om dit zoveel mogelijk in stand te houden. Wel zijn er optimalisaties denkbaar. Zo wil EBS de koppeling van beide R-Netlijnen in Rockanje ook doortrekken op zondag en in de avonduren. Lijn 403 moet enkele aanpassingen ondergaan om beter app de vraag aan te sluiten. Zo gaat de frequentie in de ochtendspits terug van acht naar tien keer. Lijn 105 zal tussen Brielle en Hellevoetsluis ’s avonds en in het weekend niet meer rijden. Daarmee reageert EBS op veranderingen in de infrastructuur en lage reizigersaantallen in de genoemde tijdvakken.

Als streekvervoerder in de regio Haaglanden is EBS sinds augustus vorig jaar actief. Met het vervoersplan voor 2021 wordt ook de balans van die eerste periode opgemaakt. Dat vertaalt zich vooral in een reeks optimalisaties. Zo lijkt het EBS beter om meer ritten naar de bloemenveiling in Honselersdijk te combineren, want nu zijn de bussen op deze veilingslijn vaak maar voor de helft gevuld. Van lijn 37 rijden vanaf 2021 alle ritten door naar Rotterdam The Hague Airport. Stadsnet Zoetermeer krijgt diverse aanpassingen om de bezettingsgraad te verbeteren. Lees hier de conceptplannen van EBS voor Voorne-Putten en Rozenburg en voor Haaglanden.

RET: frequentieverhogingen tram en metro

De RET zag per modaliteit andere ontwikkelingen in 2019: groei voor de metro, minder reizigers in de tram en grote verschillen tussen de diverse buslijnen. In het busvervoer gaat krijgen de lijnen 68 en 688 een frequentieverhoging om het steeds grotere aantal studenten te kunnen bedienen. In de wijk Charlois worden diverse grote en kleine wijzigen doorgevoerd, net als in het busvervoer in Hoogvliet, Rhoon, Poortugaal, Schiedam, Ridderkerk en Barendrecht.

In 2019 zag de RET dus minder tramreizigers, wat kwam door de vele werkzaamheden en omleidingen in de stad. Ritten duurden daardoor langer, met minder reisgemak tot gevolg. Op de steeds drukkere Laan op Zuid gaan de trams vaker rijden, maar daar staat tegenover dat lijn 7 in 2021 ’s avonds eerders stopt. Als het om de metro gaat, wordt de frequentie tussen Rotterdam Centraal en Pijnacker Zuid verhoogd. De in 2019 ingevoerde Weekendmetro is nog een vraagstuk voor 2021, want de financiering is nog niet definitief. Lees hier het volledige vervoerplan van de RET voor 2021.

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.