Bussen op Amsterdam Centraal aan de IJ-zijde

OV-protocol: geen actieve handhaving coronaregels en geen kaartverkoop bij buschauffeur

Er wordt een alternatief gezocht voor de kaartverkoop in de bus en er hoeft niet actief gespeurd te worden naar mensen die zich niet aan de regels houden. Dat staat onder andere in het nieuwe protocol voor verantwoord reizen in de OV-sector, dat ingaat als de regels vanaf 1 juni worden versoepeld. 

Het protocol heeft handvatten aan een OV-reis vanaf 1 juni en de maatregelen die worden getroffen voor een veilige reis voor zowel passagier als medewerker. Wat mogen reiziger en medewerker van elkaar verwachten en hoe moet iedereen zich gedragen in de voertuigen, op de stations en op de haltes?

Vooraf instappen

Vorige week werd al bekend dat de inzet van mondkapjes één van de belangrijkste nieuwe regels wordt. Dat is een oplossing voor plekken waarbij anderhalve meter afstand houden geen optie is. Verder is nu vastgelegd dat er alleen in noodgevallen sprake mag zijn van rechtstreeks fysiek contact tussen reiziger en medewerker. Betalen met de pin heeft voorkeur boven cash, om besmetting tegen te gaan.

In bus wordt kaartverkoop bij de chauffeurs helemaal niet wenselijk geacht. In het protocol wordt aangegeven dat daarvoor naar een alternatief wordt gezocht. Om verder verantwoord reizen met de bus mogelijk te maken, moeten contactpunten extra schoongemaakt worden en dat geldt ook voor het dashboard voor de buschauffeur bij een wisseling van de dienst. Daarnaast wordt extra ventilatie geadviseerd.

Spatschermen

Tevens wordt zowel bij bus als bij tram gekeken naar het gebruik van spatschermen, zodat reizigers weer voorin kunnen instappen. Dit advies zal nog volgen. Als de bestuurders in een daadwerkelijk afgesloten cabine zitten, is het niet noodzakelijk om een mondkapje te dragen voor de medewerkers.

Bij beide modaliteiten komt een noodzaak voor nieuw personeel. Door reizigers meer gedurende de dag te verdelen, is een andere inzet van de voertuigen noodzakelijk. Tot voor de crisis konden gedurende de daluren minder bussen en trams rijden. Nu lijkt het aannemelijk dat de voertuiginzet de hele dag 100 procent moet zijn. Hiervoor zullen extra chauffeurs en bestuurders opgeleid moeten worden.

Capaciteit

In het protocol wordt ook de capaciteit in elk voertuig geschat. NS maakte deze week al bekend rekening te houden met een gemiddelde van 40 procent. Bij de bus wordt afhankelijk van het type voertuig gedacht van 30 tot 50 procent. De verwachting van tram is ongeveer hetzelfde, namelijk 35 procent tot 50 procent. Voor metro wordt gedacht dat maximaal de helft van de capaciteit beschikbaar zal zijn. Alleen in de metro zullen staanplaatsen zijn toegestaan.

De sector geeft in het protocol steeds aan dat de specifieke maatregelen operationeel prima te regelen zullen zijn. De grootste uitdaging zit in de hogere kosten van de maatregelen. Op economisch gebied is het voor een vervoerder niet vol te houden. Ook NS spreekt van een ‘substantiële inkomstenderving’. Er wordt nog overlegd met het Rijk over de financiële steun, die de sector zal ontvangen.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.