FNV

‘Snel duidelijkheid nodig over Rijksbijdrage 2021 voor OV-sector’

Onduidelijkheid over financiële steun voor de OV-sector in 2021 zorgt voor veel onzekerheid over de werkgelegenheid. Vervoerders en hun werknemers moeten weten waar ze aan toe zijn, stelt FNV Streekvervoer. De vakbond roept staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat daarom op snel helderheid te geven.

Voor de vakbond is het ‘een hele grote zorg’ dat de beschikbaarheidsvergoeding voor volgend jaar nog niet bekend is. “Dat kan niet te lang uitblijven. Bedrijven moeten weer een vervoerplan indienen in het najaar”, zegt bestuurder Marco Bouma. Als duidelijkheid over de overheidsbijdrage uitblijft, belemmert dit de ontwikkeling van een nieuwe dienstregeling. Die onrust werkt ook door op personeel, want zonder compensatie wordt een ontslaggolf gevreesd.

Tijdelijke aard

Het staat volgens FNV buiten kijf dat de OV-sector in 2021 opnieuw moet worden gecompenseerd. Niet alleen ten behoeve van de werkgelegenheid, maar ook om goed openbaar vervoer en een goede bereikbaarheid in stand te houden. “Wat wij absoluut willen voorkomen is dat er nu medewerkers worden losgelaten, terwijl ze straks weer nodig zijn. We blijven ervan uitgaan dat corona van tijdelijke aard is.”

Om diezelfde reden waarschuwt de vakbond dat de toekomstplannen en investeringen van ‘voor corona’ niet moeten worden losgelaten. Als voorbeeld wijst Bouma op investeringen die afgelopen jaren zijn gedaan om het OV te verduurzamen en om de infrastructuur aan te passen aan een toenemend aantal reizigers. Die zouden verloren gaan als een fatsoenlijke regeling uitblijft. “We moeten niet vernielen en straks weer opbouwen.”

Qbuzz

Verschillende vervoerders hebben al hun zorgen geuit dat arbeidsplaatsen verdwijnen als er geen compensatie komt, zoals NS en Transdev. Er wordt rekening mee gehouden dat er nog een lange weg te gaan is tot de reizigersaantallen weer op het oude niveau zijn. Onder meer Qbuzz-directeur Gerrit Spijksma liep in een videoboodschap aan medewerkers alvast vooruit op mogelijke ontslagen. Minder vraag naar openbaar vervoer, betekent dat er minder bussen en minder werknemers nodig zijn, legde hij uit.

FNV heeft kritiek geuit op de aankondiging van de busvervoerder. Deze zou te voorbarig zijn, omdat onder meer onduidelijk is hoe de reizigersaantallen zich na de zomervakantie zullen ontwikkelen. Daarnaast zijn vakbondsleden verontwaardigd dat de medezeggenschapsraad vooraf niet is geïnformeerd. Bouma stelt wel dat niet alleen Qbuzz het zwaar heeft, maar dat de hele OV-sector onder druk staat.

Sectorale afspraken

Daarom is het volgens de vakbond van belang om op sectorniveau tot afspraken te komen om de coronacrisis het hoofd te bieden. Een eerste gesprek met de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) richting een nieuwe cao is al achter de rug, de onderhandelingen worden mogelijk in september hervat. “Mocht het zo zijn dat vervoerders maatregelen moeten nemen, vinden we ook dat je op cao-niveau maatregelen moet verzinnen om de werkgelegenheid te behouden”, zegt Bouma. Bijvoorbeeld met een regeling voor vervroegd pensioen.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.