Dramatische jaarcijfers NS versterken discussie over aanvullende steun
Foto Dylan
De rode cijfers van NS bevestigen hoe dringend de roep van de OV-sector om aanvullende financiële steun is. “Laat ik helder zijn. Om treinen te blijven rijden, zijn nieuwe financiële afspraken met het Rijk nodig”, zei NS-president-directeur Marjan Rintel donderdag bij de presentatie van de jaarcijfers. “Die afspraken zijn nodig zodat we de dienstregeling in stand kunnen houden en volgend jaar, en alle jaren daarna, kunnen rijden.”
Verder lezen?
U hebt het maximumaantal gratis artikelen bereikt voor deze maand. U kunt een abonnement nemen om verder te lezen.
Met alle respect hoor, maar zo slecht was de NS-dienstregeling in bijvoorbeeld 2009 nou ook weer niet. Elke 10 minuten een trein (PHS) kan sowieso voorlopig overboord, en dat heeft voor een aantal (stop)diensten EN voor de punctualiteit ook voordelen. Ook elders ontstaat er meer ruimte en dus stiptheid.
NS zal de focus nu moeten verschuiven naar hogere klantattractiviteit ZONDER frequentieverhoging. Reistijdwinst en directheid dus. Lijkt mij een prima ontwikkeling!
Het belangrijkste is echter dat NS weer bedrijfsmatig grip op z’n belangrijkste productiemiddel moet krijgen. ProRail dus als dochteronderneming (met administratieve scheiding conform EU-regels) en aldus NS weer zelf 100% verantwoordelijk & aanspreekbaar op het spoorse eindresultaat, ook in herfst en winter. De rijksoverheid is domweg niet in staat om de complexe bedrijfsvoering van een spoorbeheerder aan te sturen. De gedachte alleen al is absurd.