Wopke Hoekstra (foto: Rijksoverheid/Arenda Oomen)

Hoekstra: ‘nog in gesprek over eventuele extra steun aan NS’

Er lopen nog altijd gesprekken over mogelijke extra financiële steun voor spoorvervoerder NS. De beschikbaarheidvergoeding is, samen met de besparingen die NS zelf doorvoert, onvoldoende om de vervoerder op termijn weer financieel gezond te krijgen. Dat schrijft demissionair minister van Financiën Wopke Hoekstra in antwoord op Kamervragen, die waren gesteld naar aanleiding van de donkerrode jaarcijfers van NS over 2020.

Bij de bekendmaking van het recordverlies van 2,6 miljard euro stelde Marjan Rintel, president-directeur van NS, dat nieuwe financiële afspraken nodig zijn om de dienstregeling in stand te houden. Hoekstra zei daarop dat het aan NS en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is om een besluit te nemen over het aantal treinen waarmee wordt gereden. Ook was het volgens hem de taak van de vervoerder om op termijn weer financieel gezond te worden. Die reactie leidde tot veel kritiek, al zei de minister wel in gesprek te zijn over eventuele aanvullende steun.

Individuele steun

In antwoord op Kamervragen heeft Hoekstra het niet expliciet over het rijden van minder treinen. “Ik zie dat NS de huidige dienstregeling met de huidige reizigersaantallen en met haar financiële situatie op termijn niet vol kan houden. Daarom blijven de staatssecretaris van IenW en ik in gesprek met NS over de manier waarop we er samen voor kunnen zorgen dat NS weer financieel gezond wordt en de reiziger veilig, comfortabel en betaalbaar kan blijven reizen.”

Deze gesprekken gaan dus ook over eventuele extra individuele steun, naast de al bestaande beschikbaarheidsvergoeding. “Daarbij kijken we naar wat NS zelf kan doen, en naar wat de concessieverlener en de aandeelhouder kunnen doen”, aldus Hoekstra. Hij erkent dat NS een grote bijdrage aan het bereikbaar houden van Nederland en daarmee de Nederlandse economie levert.

Transitie

NS kreeg vorig jaar een beschikbaarheidsvergoeding van 818 miljoen euro en kan – net als andere vervoerders – ook voort heel 2021 weer aanspraak maken op deze regeling. De spoorvervoerder is daarnaast een besparingsprogramma gestart om de komende vijf jaar 1,4 miljard euro te bezuinigen.

Sectorbreed bereiden alle partijen zich intussen voor om een transitie van het OV mogelijk te maken, die moet zorgen voor een nieuw financieel evenwicht binnen de concessies. Dit transitieprogramma is een belangrijke basis voor de vormgeving van eventuele verlengde beschikbaarheidsvergoeding. Nog voor de zomer wordt meer duidelijkheid hierover verwacht.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.