Derde generatie Parkshuttle

‘Nieuw hoofdstuk voor autonoom OV met derde generatie Parkshuttle’

Nog even en dan kan de nieuwe generatie Parkshuttle in gebruik worden genomen. Aanvankelijk op een aparte baan en op termijn tussen ander verkeer op de openbare weg. Voor het zo ver is, worden de autonome voertuigen volop getest door vervoerder Transdev en opdrachtgever MRDH. “Dit is een nieuw hoofdstuk voor iedereen, ook voor wetgevers”, zegt projectmanager Michael Calf.

De Parkshuttle rijdt al sinds 2005 zonder bestuurder of steward van het Rotterdamse metrostation Kralingse Zoom naar bedrijventerrein Rivium in Capelle aan den IJssel. Tot twee jaar geleden, toen de oude generatie met pensioen ging. Het voertuig was aan vernieuwing toe, maar de introductie van de derde generatie liep vertraging op. Eerst gooiden nieuwe wettelijke eisen roet in het eten en daarna kwam de coronacrisis.

Bekijk de videoreportage over de nieuwe Parkshuttle. Tekst gaat verder onder de video.

Meer reizigers

De vernieuwing die de derde generatie Parkshuttle met zich meebrengt, is niet alleen aan het nieuwe design te zien. Het voertuig is nu bidirectioneel, waardoor een draailus op de eindbestemming overbodig is. Ook kan er sneller dan voorheen worden gereden, namelijk tot 40 kilometer per uur. “Daardoor zijn we in staat om meer rondes te maken en dus om meer passagiers te vervoeren”, aldus projectmanager Calf.

Twee laadpads in het wegdek zorgen er bovendien voor dat alle zes Parkshuttles de hele dag operationeel blijven. Elk voertuig heeft een capaciteit van 22 reizigers, waarvan acht zitplaatsen. Dat alle assen van de Parkshuttle kunnen sturen, zorgt er in combinatie met gelijkvloerse haltes ook voor dat de voertuigen rolstoeltoegankelijk zijn. Verder zijn maatregelen getroffen om – met het oog op corona – de lucht in het voertuig zoveel als mogelijk te verversen.

Op de openbare weg

Als de Parkshuttle 3.0 zijn deuren opent voor reizigers, gebeurt dit aanvankelijk op een aparte busbaan. De meest in het oog springende innovatie wordt zonder meer het rijden op de openbare weg. De plannen om ook tussen ander verkeer te rijden, krijgen langzaam vorm. Zo heeft de gemeente Capelle aan den IJssel de weg al aanpast naar eenrichtingsverkeer. Calf: “En samen met 2getthere, de leverancier van het voertuig en het systeem, zijn we met de RDW in gesprek om het voertuig op de openbare weg te krijgen.”

Het daadwerkelijk zonder steward en chauffeur tussen ander verkeer rijden, zal in een paar stappen worden gerealiseerd. “Het zal eerst in testvorm zijn, zonder passagiers en met een steward”, aldus Calf. “Er wordt behoorlijk hard aan gewerkt. Het is een nieuw hoofdstuk voor iedereen, ook voor de wetgevers.”

Het traject van het voertuig wordt via de openbare weg doorgetrokken naar een nieuwe halte van de Waterbus aan de Schaardijk, vlakbij de Van Brienenoordbrug. Dat zorgt ervoor dat het Rivium het Rotterdamse metronetwerk met de Waterbus verbindt, wat onder meer moet leiden tot betere bereikbaarheid en intensiever gebruik van het huidige OV.

Woon- en werkkarakter

De ambities met de nieuwe Parkshuttle zijn dan ook groot. Als corona eenmaal achter de rug is, is de verwachting dat de Parkshuttle de pre-corona-aantallen van circa 2.000 reizigers per dag weer ‘vrij rap’ haalt. Daarna is het tijd voor forse groei. “Het bedrijventerrein Rivium wordt nu aangepast door de gemeente Capelle aan den IJssel. Het gaat van alleen een werkkarakter naar een woon- én werkkarakter. In de toekomst zullen daar 8.000 mensen komen te wonen. Dat geeft voor ons een tegenspits waarbij ook in de ochtend veel mensen vanuit dat gebied naar de metro komen.”

Is de Parkshuttle daarmee een voorbode voor autonoom OV op andere plekken in het land? Calf: “Je moet wel goed kijken waar je het toepast. Maar in dit gebied, waar we een metrostation verbinden met een bedrijventerrein dat een woonkarakter krijgt, is het zeker de toekomst.”

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.