Reizigers in trein met mondkapje (bron: OV-NL)

OV-sector werkt aan opgefriste campagne voor terugkeer reiziger

Het openbaar vervoer is er na lange tijd ook weer voor niet-noodzakelijke reizen. Toch wordt de landelijke campagne ‘Het OV is OK’ voorlopig niet hervat. Daarvoor is het pas tijd als de vierde stap uit het openingsplan van het kabinet wordt doorgevoerd. “De campagne stond in de koelkast en nu je hem eruit haalt, moet je hem opfrissen”, zegt Pedro Peters, voorzitter van branchevereniging OV-NL. “Begin juli willen we losgaan.”

De gezamenlijke campagne van alle vervoerders werd halverwege september 2020 gelanceerd, maar deze werd vanwege de aangescherpte coronamaatregelen al binnen twee weken stopgezet. De promotie was juist bedoeld om reizigers te informeren dat er weer verantwoord met het OV kon worden gereisd, ook voor niet-noodzakelijke reizen. Bij het opzetten van de campagne werd er rekening mee gehouden dat die boodschap kon worden ingehaald door de actualiteit.

Opwarmertjes

Inmiddels zijn we acht maanden verder en wordt de campagne dus weer afgestoft. “We zijn volop bezig met de voorbereidingen. We hebben de keuze gemaakt om de campagne weer te starten op het moment dat de vierde stap in het openingsplan van het kabinet van toepassing is. Dat is een goed moment omdat dan bijna alles weer open is”, zegt Pedro Peters Van OV-NL. Deze stap staat voorlopig gepland voor 30 juni. Vanaf dat moment zijn onder meer evenementen weer toegestaan en kunnen horecagelegenheden volledig open.

Toch zitten vervoerders de komende weken niet stil. Zij zijn op individueel niveau al bezig met ‘opwarmertjes’ richting de vernieuwde ‘Het OV is OK’-campagne. Zoals NS, dat vorige week een nieuwe campagne lanceerde om te laten zien dat de spoorvervoerder er is om elke reis snel en makkelijk te plannen, of die nu met de trein, deelauto, bus, metro of OV-fiets is.

Ivo Steffens, directeur commercie bij NS: “Met deze nieuwe campagne sluiten we aan bij het door corona veranderde reisgedrag en laten we zien hoe de NS-app helpt bij het flexibel reizen van deur tot deur met meerdere vervoermiddelen. Juist nu reizigers minder reizen, is het voor NS belangrijk om in contact te blijven met reizigers. Wel kiezen we er bewust voor om nu nog geen commerciële aanbieding aan de reclame te verbinden.”

Campagne opfrissen

Intussen wordt de gezamenlijke campagne dus opgefrist. Zo kan er meer aandacht worden besteed aan zakelijke reizen, wat afgelopen najaar nog ondenkbaar was. Daarnaast wordt in de vernieuwde campagne nadruk gelegd op het belang van spreiding van en anderhalve meter afstand tussen mensen. Peters: “Het is al heel lang zo dat dit geen norm is in het OV. Dat kan gewoon niet. Daarom waren we de eerste sector met een mondkapjesplicht. We moeten er weer aan wennen dat die afstand er niet is in het OV.”

Daar was afgelopen periode nogal wat om te doen. Het OMT uitte twee keer zijn zorgen over drukke voertuigen. De OV Ombudsman stelt dat reizigers wel weten dat de anderhalvemeterregel niet geldt in het OV, maar zich daar ongemakkelijk bij voelen. Dit zal echt een proces worden, zegt Peters, die een vergelijking maakt met Fieldlab-evenementen. Waarom accepteren we wel dat we zorgeloos met elkaar kunnen dansen en een biertje drinken, maar verwachten we in de trein op anderhalve meter afstand te kunnen zitten?

“We hebben langer dan een jaar ingeprent: houd afstand. Ik snap heel goed dat een trein die je vroeger redelijk druk vond, nu overvol vindt. Als je versoepelt moet je ook accepteren dat een automatisch gevolg is dat het drukker wordt in het OV. Nu is er nog steeds voldoende ruimte. Met spreiden komen we een heel eind.”

80 procent teruggekeerd

Afgelopen najaar had de campagne tot doel om eind van het jaar weer 80 procent van het oude aantal reizigers te kunnen verwelkomen in het OV. Door de tweede coronagolf kreeg die ambitie een flinke knauw en dit percentage lijkt voor 2021 nog altijd een utopie.

Er moet in elk geval worden gewacht op de vijfde en zesde stap uit het openingsplan voor de massa’s terugkeren, denkt Peters. Aan de laatste stap – het vervallen van alle basismaatregelen, waaronder thuiswerken – is nog geen datum verbonden. Wel hoopt en verwacht minister Hugo de Jonge dat ergens in het najaar afscheid kan worden genomen van de anderhalvemeterregel.

Maar zelfs dan is er volgens Peters voor een grote groep reizigers nog een drempel te overwinnen. Bijvoorbeeld voor degenen die afgelopen anderhalf jaar een tweedehands auto hebben aangeschaft. “We mogen elkaar feliciteren als we aan het eind van dit jaar op 80 procent zitten.”

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.