Metrostation Wilhelminaplein (foto: E. Fecken/RET)

SP: door verlengde steun geen smoes om OV-lijnen te schrappen

De verlenging van Rijkssteun aan de OV-sector moet gepaard gaan met de garantie dat er niet meer lijnen worden geschrapt. Die voorwaarde dient het ministerie te verbinden aan de steun, vindt Tweede Kamerlid Mahir Alkaya van de SP. De partij heeft Kamervragen gesteld om te voorkomen “dat corona als smoes wordt gebruikt om lijnen te schrappen”. 

De OV-sector bereidde zich afgelopen maanden voor op gitzwarte scenario’s met tot wel 40 procent minder aanbod in 2022, maar inmiddels is bekend dat vervoerders nog zeker een jaar kunnen rekenen op financiële steun vanuit het Rijk. En hoewel staatssecretaris Stientje van Veldhoven al schreef dat deze plannen “in elk geval komende zomer” worden geactualiseerd, is dat voor het SP-Kamerlid niet concreet genoeg dat de dienstregeling intact blijft.

Alkaya vreest dat – onder het mom van optimalisatie – alsnog wordt gekozen voor het afschalen of schrappen van lijnen. Daardoor zou op basis van onder crisisomstandigheden opgestelde plannen worden gekozen voor een onnodig afgeschaalde dienstregeling. “Sommige lijnen zijn geschrapt of opgeheven in coronatijd met de gedachte dat ze wel terug zouden komen. In de transitieplannen staat al de aanleiding om ze niet meer terug te laten komen.”

Vervoerplan doorgetrokken

Hoe staat het er voor met de geactualiseerde transitieplannen? De provincie Utrecht maakte vorige week het uitgangspunt bekend om het huidige vervoerplan door te trekken naar 2022. In het transitieplan werd afschaling nog onvermijdelijk genoemd, maar door de onverwachte verlengde steun is er ruimte ontstaan om de plannen tegen te houden. En Utrecht is niet de enige die er zo in staat, blijkt uit een rondgang.

De Vervoerregio Amsterdam kwam tot een vergelijkbaar besluit voor zijn vier concessies. De huidige dienstregeling wordt weliswaar niet gezien als blauwdruk, maar er ligt volgend jaar een vergelijkbaar vervoeraanbod. Het gedrag van reizigers wordt continu gemonitord om bij te sturen, waarbij het gaat om bijvoorbeeld het opschalen van scholierenlijnen en niet om afschaling.

Ingebouwde flexibiliteit

In de drie concessies in Noord-Brabant wordt ook verdergegaan op de huidige situatie. Dat betekent minder rijden op plaatsen waar weinig reizigers zijn, maar geen afschaling bovenop de huidige 10 procent. Het aanbod wordt uitgebreid zodra reizigersaantallen en daarmee de opbrengsten weer stijgen. In het noorden keurde het dagelijks bestuur van het OV-bureau Groningen Drenthe eerder deze maand de nieuwe dienstregeling op hoofdlijnen goed, met zo’n 8 procent minder bussen dan in 2019, waarbij eveneens flexibiliteit is ingebouwd.

In de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) zijn “verdere forse bezuinigingen” niet meer nodig. In september worden samen met vervoerders de vooruitzichten voor 2022 besproken en wordt meer duidelijk hoe het aanbod eruit gaat zien. In december 2021 vindt een herijking plaats. Het is de tweede keer dat het beoogde afschalen van de dienstregeling niet doorgaat. Maatregelen die al zijn genomen door vervoerders, zoals snijden in menselijk toezicht, worden niet teruggedraaid.

Flinke opgave blijft

Er ligt nog steeds een flinke opgave, benadrukt de MRDH, want het aantal reizigers ligt nog altijd op circa 60 procent van het aantal voor corona. En omdat vervoerders zelf opdraaien voor 7 procent van het verlies, moet ook volgend jaar worden bezuinigd. Dat dit opnieuw leidt tot minder aanbod noemt SP’er Alkaya niet acceptabel, maar onvermijdelijk door de in zijn ogen verkeerde manier waarop de coronasteun is ingericht.

In gesprekken met de sector valt het hem op dat men het belangrijker vindt dát de financiële regeling is verlengd, dan dat dit is opgeschroefd. “Die beschikbaarheidsvergoeding had 100 procent moeten zijn en daar ga ik me ook nog steeds voor inzetten.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.