Busstation Groningen

‘Ook met meer thuiswerken blijft investeren in infrastructuur nodig’

Extra investeren in infrastructuur blijft nodig, zelfs als mensen deels thuis blijven werken als alle coronaregels van de baan zijn. Allerlei studies wijzen er immers op dat de vraag naar mobiliteit met tientallen procenten toeneemt in de loop van de komende decennia. “Met slechte infrastructuur ander reisgedrag afdwingen is niet de oplossing.”

De waarschuwing komt van de Mobiliteitsalliantie in een reactie op een eerder deze week verschenen rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving (PLB). De Mobiliteitsalliantie is een samenwerkingsverband van 26 vervoersbedrijven en belangenorganisaties op het gebied van OV en andere vormen van vervoer.

Heroverweging

Het PLB concludeert op grond van data-onderzoek en gesprekken met thuiswerkers dat thuiswerken leidt tot minder woon-werkverkeer. Het aantal verplaatsingen blijft hetzelfde, maar mensen reizen meer buiten de spits en in plaats van naar hun werk te gaan reizen ze met andere doeleinden. Ze gaan bijvoorbeeld op bezoek, winkelen of sporten. Een heroverweging van alle uitbreidingsplannen ligt daarom volgens het PLB voor de hand. “De toegenomen flexibiliteit zorgt ervoor dat de piekbelasting van het wegennet en het openbaar vervoer afneemt, waardoor beleidsmakers zich moeten afvragen of geplande uitbreidingen van snelwegen of treinverbindingen wel nodig blijven”, stelt hoofdonderzoeker Edwin Buitelaar van het PLB.

De Mobiliteitsalliantie is daar absoluut niet mee eens. De opvatting van het PLB noemen ze “coronabijziendheid”. “Het PBL richt zich eenzijdig op de korte termijn. Het is onbegrijpelijk dat de voorspelde autonome groei van het goederenvervoer, het OV, de fiets en andere vervoerstromen, volstrekt terzijde wordt geschoven. Er komen tot 2030 1 miljoen woningen bij en tot 2040 bijna 2 miljoen Nederlanders. Nu niks doen zorgt dat we vastlopen. Dat laten gebeuren is niet de manier om ander reisgedrag af te dwingen”, zegt Steven van Eijck, voorzitter van de Mobiliteitsalliantie.

Groeiend aantal reizigers

De mobiliteitspartijen signaleren dat het aantal passagiers in het OV al weer op 75 procent zit van het aantal van voor corona. Op de weg ligt dat aantal zelfs nog hoger. De belangenorganisaties verwijzen ook naar een andere studie: de Integrale Mobiliteitsanalyse. Die studie toont juist aan dat het aantal verplaatsingen de komende decennia met tientallen procenten zal toenemen. Voor treinverkeer gaat het om 18 tot 40 procent en voor bus-, tram- en metrovervoer tussen de 13 en 29 procent.

Investeren in infrastructuur is voor de Mobiliteitsalliantie niet de enige optie om de groei in goede banen te leiden. Er moet tegelijkertijd ook meer werk gemaakt worden van spreiding van werk- en lestijden om de infrastructuur beter te benutten. Tot nu komt dat nog niet goed van de grond, meent de alliantie. Bovendien is het niet genoeg. “Investeren in infrastructuur is een onmisbaar deel van de mix. Er ligt daarnaast nog een enorme onderhoudsopgave aan infrastructuur waar de achterstand weggewerkt moet worden”, aldus Van Eijck.

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.