Webinar nieuwe betaalmiddelen

‘Inchecken met betaalpas in OV komende zomer overal mogelijk’

In de zomer van 2022 moeten reizigers in heel Nederland met hun betaalpas en creditcard kunnen in- en uitchecken in het openbaar vervoer. Op dit moment is dit alleen nog mogelijk in de concessies Lelystad en Gooi en Vechtstreek. Reizen met een betaalpas is slechts een van de onderdelen van OVpay; eind 2023 moeten alle nieuwe betaalmogelijkheden een feit zijn.

“We introduceren bewezen technologie, maar doen dat wel op hele grote schaal. Daarom wilden we zeker weten dat het ook echt goed functioneert voor we het op grote schaal uitrollen. De afgelopen jaren is er heel veel gestudeerd en nagedacht. Wat we ontwikkeld hebben, komt nu voor reizigers beschikbaar”, zei Bas van Weele, programmadirecteur OV-betalen, in het webinar over de introductie van OVpay, de benaming van nieuwe betaalvormen.

Belangrijke mijlpaal

In het eerste kwartaal staat er flink wat te gebeuren, waarvoor de laatste details op dit moment worden uitgewerkt. “De organisatie en techniek moeten er klaar voor zijn en we willen zeker weten dat we de geleerde lessen toepassen. Daarna wordt het in- en uitchecken met de betaalpas mogelijk in een aantal grote concessies, waaronder die van GVB in Amsterdam. Dat wordt een belangrijke mijlpaal.”

Reizen met de bankpas is aanvankelijk beperkt tot voltarief saldoreizen. Het streven is wel om in “een behoorlijk tempo” mogelijk te maken dat reisproducten, zoals het studentenreisproduct en trajectabonnementen, gekoppeld kunnen worden. Daarvoor geldt wel afhankelijkheid van de bancaire sector. “We maken gebruik van het systeem van banken en tot op heden is de limiet van wat zij kunnen faciliteren dat er aan het einde van de dag een financiële transactie ontstaat. Dat is niet het geval met reisproducten waarvoor al betaald is of reizen op rekening”, aldus Van Weele.

Bekijk hieronder het volledige gesprek met Bas van Weele. Tekst gaat verder onder de video.

Meer mogelijkheden

Nieuwe betaalmiddelen zijn niet alleen een noodzaak omdat de techniek achter de huidige OV-chipkaart per 2024 verdwijnt. “De filosofie achter nieuwe betaalvormen is dat de reiziger kiest wat hem of haar het beste past. Het innovatieprogramma is bedoeld om het aantal OV-reizigers te laten groeien door de drempel om met het OV te reizen zo laag mogelijk te maken. We kunnen bovendien veel meer service bieden. Zoals op het perron via een app kijken of je nu wel of niet bent ingecheckt.” Deze app, die vervoerders ook in hun eigen app kunnen integreren, wordt binnenkort voor het eerst beproefd in Lelystad.

OVpay gaat uiteindelijk verder dan enkel een betaalpas of creditcard. Zo moet het ook mogelijk worden om te reizen met een mobiele telefoon waar geen betaalpas aan gekoppeld is. Ook wordt gewerkt aan enkelvoudig in- en uitchecken op het spoor en komt er een nieuwe OV-chipkaart aan. “En we werken aan een interoperabele barcode, zodat met één vooraf gekocht ticket met verschillende vervoerders kan worden gereisd.”

Goede eerste ervaringen

Gooi en Vechtstreek is een van de twee concessies waar afgelopen jaar een proef van start ging om te reizen met de betaalpas. Mark Thoma van Transdev Nederland zei in het OVPro-webinar blij te zijn met de eerste resultaten. “We zien het stapje voor stapje groeien omdat reizigers het positief ervaren. Chauffeurs ervaren het ook positief, ook dat is heel belangrijk. Van daaruit hebben we een mooie solide basis om hier verder mee aan de slag te gaan. Niet alleen als Transdev, maar voor het hele betaalprogramma.”

Technisch duiken weinig kinderziektes op, maar het bereiken van reizigers is nog wel een uitdaging. De huidige media-aandacht wordt bijvoorbeeld als een beperking ervaren. Er komt uiteindelijk een gezamenlijke landelijke campagne aan vanuit het innovatieprogramma, maar in coronatijd is het niet passend om reizigers op te roepen om met het OV te reizen. Het toevoegen van extra services noemt Thoma de volgende essentiële stap. “Je moet de servicebeleving van de OV-chipkaart evenaren en daar uiteindelijk overheen gaan. De techniek kunnen we nu het cijfer 9 geven, als je kijkt naar waar we naartoe willen met service scoren we nu rond de 7.”

Bekijk hieronder het volledige gesprek met Mark Thoma.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

8 reacties op “‘Inchecken met betaalpas in OV komende zomer overal mogelijk’”

Marijke Broerse-meijnen|30.12.21|18:17

Ik ben 77 en heb geen zin meer om allerhande computergestuurde onzin te gaan leren. Begin bij de schooljeugd en elk jaar een paar leeftijden er bij dan kunnen de ouderen gewoon hun OV pas houden die ze nu hebben.

Marthine von Burg-de Jong|30.12.21|19:25

Stel dat je net een nwe OV hebt moeten aanvragen ad. €7.50 ivm geldigheidstermijn. Wordt dat gecompenseerd?

Dinie Baars|03.01.22|15:45

Inchecken met je pinpas: Ik voorzie nu al angstige taferelen voor oudere mensen in een drukke bus of tram!

Bas de Paauw|29.01.22|13:50

Welke mogelijkheden zijn er wanneer mijn ov-chipkaart zijn geldigheid verliest (13-07-2022)? Ik heb geen zin om een nieuwe aan te schaffen en heb al zowel een Android als iOS mobieltje met een NFC-chip. Nu heeft iedere vervoerder een eigen iOS en/of Android app waarvan je iedere keer de gegevens moet invoeren om er gebruik van te kunnen maken.

G.J. Reitsma|07.02.22|22:53

Het maakt de vervoerders e.d. niet zoveel uit of er problemen zullen zijn.
Het systeem zal u met de trechter in de keel worden gegoten en dan slikken.
Dat is het universum van ‘het vervoer’. Soms blijkt dat uiteindelijk best te werken, maar de manier waarop is verschrikkelijk.

Annemieke Lemaire|01.03.22|12:43

Ik ben wat verbaasd over de negatieve reacties. De bankpas lost een aantal problemen op: de kosten van de kaart, de beperkte houdbaarheid en de disproportionele hoeveelheid tegoed die je vast moet zetten om met de trein te reizen.
Wat vervelend blijft is het feit dat je voor iedere reiziger een eigen vervoersbewijs nodig hebt. Ik kan bijvoorbeeld niet vinden hoe het werkt als je reist met kinderen die zelf geen pas of telefoon hebben. Apart een kaartje kopen is niet gebruikersvriendelijk.

Gert-Jan|18.06.22|08:55

“Ik ben wat verbaasd over de negatieve reacties. De bankpas lost een aantal problemen op: de kosten van de kaart”
Ik ben samen met mijn zoon met de bus gegaan. Mijn zoon met zijn OVkaart zonder korting 4,72. Ik heb met mijn pinpas ingechecked en er werd aan het eind van de dag maar liefs 11,90 afgeschreven dus wat lost de bankpas dan op?

andries koertse|20.09.22|04:15

werkt pinpas ook oudere korting
bij ns krijg ik nu 40% korting, hoe wordt de geregelt

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.