OV-gebruik en autokilometers groeien ondanks opmars thuiswerken

Ook nu de meeste coronamaatregelen van de baan zijn, blijft thuiswerken populair. De verwachting is dat werknemers gemiddeld 40 procent van hun tijd thuis zullen werken, waar dat voor corona nog 20 procent was. Niettemin neemt het OV-gebruik weer voorzichtig toe en verwachten vooral berijders van zakelijke auto’s een forse toename van het aantal kilometers dit jaar.

Dat blijkt uit de dertiende editie van het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (NZMO) op basis van een enquête onder ruim 3.300 zakelijke reizigers en 700 bedrijven. Het onderzoek is een initiatief van vakblad Automobiel Management (een zusterblad van OVPro), de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA), RDC, NS en RET en wordt uitgevoerd door onderzoeksbureau VMS | Insight.

Opvallend is dat 72 procent van de bedrijven thuiswerken blijvend wil doorvoeren. Bij de grootste bedrijven is dat zelfs meer dan 90 procent. Bijna de helft van alle bedrijven verwacht binnen vijf jaar kantoorruimte te gaan afstoten, de helft daarvan binnen twee jaar.

Treinreizigers terughoudend

Het gebruik van OV neemt toe, zij het minder hard dan dat van de auto . Treinreizigers zijn het meest terughoudend om weer te reizen. Zij hebben ook het vaakst alternatieven als auto en fiets tot hun beschikking. Toch verwacht 85 procent van hen over een jaar weer in de trein te stappen en daarmee trouw te blijven aan hun hoofdvervoermiddel. Voor reizigers met de bus, tram of metro is dit 76 procent. Voor hen blijkt de fiets een serieus en blijvend alternatief.

De groei van het aantal autokilometers valt volgens de onderzoekers te verklaren uit de goede economische vooruitzichten en de krapte op de arbeidsmarkt. Meer dan de helft van de ondervraagde werkgevers verwacht dat ze kandidaten makkelijker binnen kunnen halen met een auto van de zaak. In hoeverre de stijgende brandstofprijzen deze verwachting doorkruisen, valt niet op te maken uit het onderzoek. De enquête werd namelijk afgenomen voorafgaand aan de inval van Rusland in Oekraïne.

Zakelijke reizigers zijn over het algemeen tevreden tot zeer tevreden over hun hoofdvervoermiddel. De tevredenheidsscore ligt bij treinreizigers op iets meer dan 80 procent. Lijn-/streekbus en tram/metro/stadsbus scoren met respectievelijk 60 procent en 67 procent een stuk lager.

Flexibiliteit

Voor stadsvervoerder RET geeft het onderzoek meer inzicht in de behoeftes van de zakelijke reizigers, zegt Jean Paul Duurland, manager Marketing, Verkoop & Services. “We zien de verwachte stijging van de OV-reisfrequentie tegemoet, zeker nu het openbaar vervoer er weer voor iedere reiziger is. Met de mobiliteitsmanager ondersteunen we bedrijven bij hun mobiliteitsbeleid door flexibel reizen mogelijk te maken en faciliteren we de registratie van het thuiswerken. Hiermee spelen we in op de veranderende mobiliteitsbehoeften.”

Voor NS helpt het onderzoek eveneens om het mobiliteitsbeleid nader te bepalen nu de reizigers weer terugkeren en daarbij ook door te gaan met verduurzaming. “Met onze NS-Business Card in combinatie met onze nieuwe NS Go-dienstverlening kunnen wij bedrijven bij uitstek helpen om een nieuwe duurzame weg in te slaan op het gebied van mobiliteit, waarbij optimale flexibiliteit kan worden geboden”, aldus Yfke van der Sloot, lead zakelijke markt NS.

Niet alles hoeft met de auto

Met de groei van het aantal autokilometers zijn bedrijven tegelijkertijd bezig met hoe ze hun wagenpark kunnen vergroenen. En ze kijken ook naar alternatieven. Niet alles hoeft met de auto, stelt Renate Hendriks, voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen. “Waar mogelijk willen we werkgevers helpen om patronen te doorbreken en zijn de fiets en het OV een goede aanvulling op het mobiliteitspakket. Als de auto wel het beste alternatief is, dan is het een goede zaak dat steeds meer werkgevers gaan voor duurzaam en elektrisch.”

Het volledige rapport is te bestellen via deze link

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.