‘OV moet zijn hand uitsteken naar de fietser en de voetganger’

De oorlog in Oekraïne gaat ook grote gevolgen hebben voor het personenvervoer en zou tot een versnelling moeten leiden van alle ontwikkelingen rond duurzame mobiliteit. Strateeg mobiliteit en milieu bij de provincie Zuid-Holland Ronald Haverman sprak op het webinar van Railforum duidelijke taal: de wereld staat in brand en ‘we’ zijn te veel afhankelijk geworden van Russische fossiele brandstoffen.

Ronald Haverman: ”Ik ben jullie een klein beetje aan het opjagen op het thema duurzame mobiliteit. Niet alleen de actualiteit vraagt dat, maar ook Brede Welvaart vraagt een bredere kijk dan naar openbaar vervoer alleen. Ik heb een stukje uit Het Financieele Dagblad gescheurd om ook wat olie op het vuur te gooien. Niet het openbaar vervoer, maar de fiets heeft de toekomst en we moeten dus breder kijken dan het openbaar vervoer. Daar spelen drie woorden een grote rol in: minder, anders en schoner.”

Alles met de fiets en lopend bereikbaar

Haverman noemde als voorbeeld de ‘15 minuten-wijk’, de nieuwe trend in het bouwen van grootschalige woonwijken. “Er is een enorme woningbouwopgave. Wij zijn heel veel aan het verstedelijken en de trend van alle voorzieningen heel dichtbij begint ook steeds groter te worden. Daar zit helemaal geen rol voor het openbaar vervoer in, want de definitie is dat je alles binnen 15 minuten kan lopen en fietsen. Natuurlijk is dat uiteindelijk niet zo, want je wilt ook naar andere wijken toe en naar andere steden en daar is natuurlijk waar het openbaar vervoer wel in het verhaal komt.”

“Er is een enorme toename van wat je op de fiets en lopend kunt doen en daarnaast hebben we hoogwaardig openbaar vervoer nodig. We moeten die werelden veel meer verbinden. De duurzaamheid van het openbaar vervoer is natuurlijk mooier dan de auto, maar hij is een stuk slechter dan de fiets en het lopen en elektrische deelmobiliteit bijvoorbeeld. Daar zit een punt om te kijken om het nu echt eens fundamenteel anders te gaan aanpakken.”

Aantrekkelijker en goedkoper

De dringende oproep van de Zuid-Hollandse topambtenaar voor de leden van Railforum was scherp en duidelijk. Juist vanwege de milieuvoordelen zouden treinreizen aantrekkelijker en goedkoper moeten worden gemaakt. “Het blijft toch een probleem dat de meeste mensen, vooral de jongeren, even op hun smartphone kijken en dan zo een vliegticket geboekt hebben naar Berlijn of naar Parijs. Dat kan echt een stuk beter. Je moet het reizen per trein in Europa aantrekkelijker maken. Het gedoe moet eraf, de prijs moet omlaag en de snelheid moet omhoog.”

Voor Ronald Haverman ligt de uitdaging dichter bij huis vooral in de deelmobiliteit. Het nauwkeurig afstemmen van de verschillende vervoersmogelijkheden en dan zo duurzaam mogelijk. “De werelden van fietsen en lopen moeten veel sterker verbonden worden met het openbaar vervoer. Er wordt veel over gepraat, maar het leidt nog tot weinig. Ik denk dat het openbaar vervoer veel meer zijn hand zou moeten uitsteken naar de fietser en de voetganger. Voor het ‘voortransport’ werkt dat wel, want dan gaan de mensen met hun eigen fiets op pad naar het station en naar de bushalte, maar voor het ‘natransport’ ligt er echt nog heel veel ruimte.”

Hij vervolgt: “Lang geleden heb ik daar de OV-fiets voor bedacht en gelukkig, dat is behoorlijk groot geworden, maar er is nog een enorme potentie om te zorgen dat als je uit het openbaar vervoer stapt, je het laatste stuk gaat afleggen met de fiets. Als de afstand wat groter wordt, kun je het natuurlijk met een elektrische fiets doen, maar als die wat kleiner is, ga dan vooral lekker trappen op een gewone deelfiets. We hebben verder ook de immens populaire elektrische scooters. Laten we zorgen dat we de werelden van de actieve mobiliteit in het openbaar vervoer heel veel meer integreren en in het natransport inzetten op de hubs en de deelmobiliteit.”

Lees ook:

‘Beleidsmakers moeten meer doen om vervoersongelijkheid te bestrijden’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Jaap Stalenburg

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.