Reizigers wachten op bussen in Enschede

Provincies en vervoerregio’s voorzien verschraling OV door besluit kabinet

Foto: Inge

Behalve de OV-vervoersbedrijven reageren nu ook de vervoerregio’s en provincies verontrust op het besluit van het kabinet om de coronasteun voor het OV te verlengen tot het einde van dit jaar, maar geen zekerheid te bieden voor de periode daarna. Het OV-aanbod zou door het besluit weleens 20 tot 30 procent minder kunnen worden vanaf 2023, verwachten ze. “Het OV en veel reizigers worden de dupe.”

De OV-autoriteiten noemen het tegenstrijdig dat het kabinet aan de ene kant benadrukt hoe belangrijk het openbaar vervoer is, maar aan de andere kant niet bereid is om er voor de komende jaren geld voor uit te trekken.

De reizigersaantallen stijgen weer, maar de verwachting is dat het zeker nog wel tot 2025 kan duren tot ze weer op het niveau zijn van voor de corona-uitbraak. Juist om die herstelperiode te overbruggen is er volgens de provincies en de vervoerregio’s gewerkt aan transitie-afspraken. “Het is zeer teleurstellend dat het kabinet dat nu naast zich neerlegt”, stellen IPO (Interprovinciaal Overleg), DOVA (Samenwerkingsverband van decentrale OV-overheden), de Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag in een gezamenlijke verklaring.

‘Reizigers de dupe’

De toegezegde verlenging van de beschikbaarheidsvergoeding tot het einde van het jaar biedt onvoldoende soelaas voor herstel, menen ze. De gevolgen kunnen groot zijn. “Het besluit van het kabinet om geen middelen uit te trekken voor 2023 wordt nu per provincie en vervoerregio uitgewerkt in de dienstregeling voor 2023 en dit kan leiden tot 20 tot 30 procent minder OV”, is de vrees van de vervoerregio’s en de provincies.

“Het OV en veel reizigers worden de dupe”, zeggen bestuurder Fleur Gräper-van Koolwijk (provincie Groningen) en Egbert de Vries (Vervoerregio Amsterdam) namens de decentrale overheden. “We hebben middelen uitgetrokken om het OV tijdens corona in stand te houden. Het kabinet rond de 2,5 miljard euro, provincies en regio’s zo’n 500 miljoen. Dat dreigt nu weggegooid geld te worden.” Ze noemen het juist nu het normale leven terugkeert van belang dat de reiziger kan rekenen op een goed OV-aanbod.

Kortetermijndenken

Door op korte termijn misschien te besparen op OV, snijdt het kabinet zich op lange termijn in de vingers, waarschuwen de bestuurders. Gezien maatschappelijk opgaven als de bouw van meer woningen, de energietransitie en het verbeteren van de bereikbaarheid is goed OV onontbeerlijk. Als er lijnen en diensten geschrapt worden, is het niet eenvoudig om het aanbod weer op te schalen.

Gräper en De Vries doen daarom een oproep aan het kabinet om te komen met nieuwe plannen die het OV versterken. Vorige week – nog voor het kabinetsbesluit – drongen ze in een brief aan het kabinet ook al aan op een financieel vangnet voor ten minste de rest van 2022 en 2023. De decentrale overheden en vervoerders zijn immers zonder steun van het Rijk niet in staat de risico’s te dragen van onvoldoende snel terugkeren van reizigersinkomsten, schreven ze.

Rover: tientallen jaren terug in de tijd door wegvallen coronasteun

Ook reizigersorganisatie Rover vindt dat het Rijk zijn besluit moet herzien en ook voor 2023 financiële steun moet bieden. De dreigende verschraling van het OV heeft grote gevolgen, zegt Rover-directeur Freek Bos. “Met 30 procent minder openbaar vervoer wordt Nederland in één keer tientallen jaren terug in de tijd gezet.”

Hij vreest ook voor de economische gevolgen. “Zonder voldoende vervoer kunnen ook tienduizenden woningen niet gerealiseerd worden. En we zullen verder dan ooit komen te staan van het realiseren van onze klimaatdoelen. en dan heb ik het ook nog niet over de vele mensen die hun baan kwijtraken of niet meer met het OV naar hun werk kunnen.”

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.