Utrecht bekijkt opties voor betaalbaar OV-abonnement

Op verzoek van Provinciale Staten gaat het provinciebestuur in Utrecht in overleg met de vervoersbedrijven onderzoeken of een provinciaal OV-abonnement tegen een gereduceerd tarief haalbaar is. Om zo’n onderzoek werd gevraagd in een gezamenlijke motie van de Partij voor de Dieren, ChristenUnie, D66, GroenLinks, PvdA en 50PLUS tijdens een debat eerder deze week over de toekomst van het openbaar vervoer. Een meerderheid van de Statenleden stemde in met de motie.

De fracties constateren dat het nog wel een paar jaar kan duren voordat de reizigersaantallen in het  Utrechts openbaar vervoer weer op het niveau zijn van voor de corona-uitbraak. Tegelijkertijd heeft Utrecht grote ambities om het OV-netwerk uit te breiden en aantrekkelijk te maken voor een grote doelgroep. Dat moet ook nog eens op een duurzame manier en wat de fracties betreft eveneens betaalbaar.

KlimaTicket Oostenrijk

Ze vinden het OV in Utrecht relatief duur en het aantal reizigers met een abonnement is nog gering. Daarom zien ze kansen voor een provinciaal OV-abonnement tegen een sterk gereduceerd tarief. Voor dat idee hebben ze zich laten inspireren door het zogeheten KlimaTicket dat Oostenrijk eind vorig jaar heeft ingevoerd, een jaarkaart die 1.095 euro kost en die geldig is in al het openbaar vervoer. Het klimaatticket is vooral bedoeld om forensen te bewegen om de auto te laten staan en met het openbaar vervoer te reizen. Het KlimaTicket is er in verschillende varianten: zowel voor individuele reizigers als voor gezinnen en speciale doelgroepen.

Direct na de introductie was er al een run op de kaart in Oostenrijk. De Utrechtse fracties denken dat zo’n initiatief ook in hun provincie een goede oplossing zou kunnen zijn. Een Utrechts klimaatticket zou reizigers kunnen stimuleren om duurzame reiskeuzes te maken. Het provinciebestuur gaat er nu naar kijken en laat de Staten weten hoe haalbaar zo’n provinciaal OV-abonnement is.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Utrecht bekijkt opties voor betaalbaar OV-abonnement”

Evert Bouws|25.05.22|14:10

Een Utrechts Klimaticket heeft alleen zin, als NS ook meedoet en dat is nog maar de vraag. Het regionale OV – trams en bussen – biedt te weinig voordelen om zo’n ticket te gebruiken. Veel reizen binnen de stadsregio Utrecht duren vaak wel drie maal zo lang als een rit per auto. Zelfs fietsen is soms sneller. Verder vrees ik, dat dit alleen in de daluren gebruikt zal kunnen worden, mogelijk ook alleen door mensen met U-pas.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Utrecht bekijkt opties voor betaalbaar OV-abonnement | OVPro.nl

Utrecht bekijkt opties voor betaalbaar OV-abonnement

Op verzoek van Provinciale Staten gaat het provinciebestuur in Utrecht in overleg met de vervoersbedrijven onderzoeken of een provinciaal OV-abonnement tegen een gereduceerd tarief haalbaar is. Om zo’n onderzoek werd gevraagd in een gezamenlijke motie van de Partij voor de Dieren, ChristenUnie, D66, GroenLinks, PvdA en 50PLUS tijdens een debat eerder deze week over de toekomst van het openbaar vervoer. Een meerderheid van de Statenleden stemde in met de motie.

De fracties constateren dat het nog wel een paar jaar kan duren voordat de reizigersaantallen in het  Utrechts openbaar vervoer weer op het niveau zijn van voor de corona-uitbraak. Tegelijkertijd heeft Utrecht grote ambities om het OV-netwerk uit te breiden en aantrekkelijk te maken voor een grote doelgroep. Dat moet ook nog eens op een duurzame manier en wat de fracties betreft eveneens betaalbaar.

KlimaTicket Oostenrijk

Ze vinden het OV in Utrecht relatief duur en het aantal reizigers met een abonnement is nog gering. Daarom zien ze kansen voor een provinciaal OV-abonnement tegen een sterk gereduceerd tarief. Voor dat idee hebben ze zich laten inspireren door het zogeheten KlimaTicket dat Oostenrijk eind vorig jaar heeft ingevoerd, een jaarkaart die 1.095 euro kost en die geldig is in al het openbaar vervoer. Het klimaatticket is vooral bedoeld om forensen te bewegen om de auto te laten staan en met het openbaar vervoer te reizen. Het KlimaTicket is er in verschillende varianten: zowel voor individuele reizigers als voor gezinnen en speciale doelgroepen.

Direct na de introductie was er al een run op de kaart in Oostenrijk. De Utrechtse fracties denken dat zo’n initiatief ook in hun provincie een goede oplossing zou kunnen zijn. Een Utrechts klimaatticket zou reizigers kunnen stimuleren om duurzame reiskeuzes te maken. Het provinciebestuur gaat er nu naar kijken en laat de Staten weten hoe haalbaar zo’n provinciaal OV-abonnement is.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Utrecht bekijkt opties voor betaalbaar OV-abonnement”

Evert Bouws|25.05.22|14:10

Een Utrechts Klimaticket heeft alleen zin, als NS ook meedoet en dat is nog maar de vraag. Het regionale OV – trams en bussen – biedt te weinig voordelen om zo’n ticket te gebruiken. Veel reizen binnen de stadsregio Utrecht duren vaak wel drie maal zo lang als een rit per auto. Zelfs fietsen is soms sneller. Verder vrees ik, dat dit alleen in de daluren gebruikt zal kunnen worden, mogelijk ook alleen door mensen met U-pas.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.