6 februari

Vijfdaagse staking streekvervoer volgende week definitief na verstrijken ultimatum

Grote opkomst bij landelijke staking streekvervoer vorig jaar. Foto: ProMedia/Sander van Vliet

Het streekvervoer gaat vanaf volgende week maandag opnieuw landelijk staken, deze keer vijf dagen achtereen. Dat melden vakbonden FNV en CNV, nadat werkgevers niet hadden gereageerd op hun ultimatum. De cao waarvoor gestaakt wordt heeft betrekking op 13.000 werknemers, met name buschauffeurs. Een eerdere staking van alleen FNV zorgde ervoor dat ongeveer 40 procent van het openbaar vervoer uitviel in verschillende regio’s.

Na het indienen van het ultimatum liet de Vereniging van Werkgevers in het Openbaar Vervoer (VWOV) al weten dat het cao-voorstel wat voorligt komt te vervallen als de bonden overgaan tot een staking. Dat betekent dat alle partijen terug moeten naar de onderhandelingstafel om de cao-besprekingen van voren af aan te beginnen.

“Had er nog iets nieuws in dat voorstel gestaan, dan hadden we opnieuw een verkenning kunnen doen”, stelt een woordvoerder van CNV. “Maar daar was geen sprake van”. De bonden gaan dan ook niet in op het tegenultimatum van VWOV, en gaan deze week acties voorbereiden. “We achten de kans niet groot dat de werkgevers alsnog in gesprek willen. Daarom kijken we nu met de collega’s van FNV hoe we onze acties gaan inrichten.”

Ultimatum

“Ons cao-voorstel is bovengemiddeld hoog”, zei VWOV-voorzitter Fred Kagie vorige week. “Dit is de grens van het haalbare. We vragen bonden met nadruk om hiervoor niet weg te lopen, maar om onze werknemers deze stappen te gunnen en te gaan voor rust in onze branche en zekerheid voor de reizigers”, aldus Kagie.

CNV stuurde vorige week woensdag een ultimatum naar de werkgevers. In het ultimatum stelt CNV een aantal eisen, waaronder een “stevige loonsverhoging, een goede ouderenregeling en een aanpak van de hoge werkdruk”. De bond geeft aan dat verschillende voorstellen zijn gedaan om de hoge werkdruk aan te pakken, waaronder extra tijd voor het nuttigen van een warme maaltijd tijdens een late dienst. “Normale voorstellen om het werk beter te maken. Maar de werkgevers schuiven alles van tafel en komen niet met betere oplossingen”, aldus CNV-onderhandelaar Hanane Chikhi.

FNV sluit ook aan

Bij de vijfdaagse staking zal ook collega-vakbond FNV aansluiten. “We zagen bij eerdere stakingen al dat de stakingsbereidheid heel hoog was en die is zeker niet minder geworden”, zegt FNV-bestuurder Marijn van der Gaag. “En nu de leden van collega-vakbond CNV ook meedoen, zal de impact zeker groot zijn. En dat is lastig, want de buschauffeurs willen het beste voor hun passagiers, dus gaan liever niet staken. Maar als het zo doorgaat, dan wordt de crisis in het streekvervoer alleen maar groter”, aldus Van der Gaag.”

De staking heeft betrekking op de grote cao in het openbaar vervoer. De cao Streekvervoer waar ongeveer 13.000 werknemers onder vallen.

Ook de medewerkers binnen de kleinere cao in het streekvervoer gaan binnenkort hoe dan ook weer staken, meldde vakbond VVMC dinsdagavond. Onder de zogeheten cao Multimodaal vallen 1300 medewerkers, met name treinpersoneel van regionale vervoerders als Arriva en Keolis. De bonden voerden de afgelopen tijd gesprekken met de werkgevers, maar het loonbod dat daaruit volgde was niet “noemenswaardig” en “nog steeds te laag”, liet een woordvoerster van de VVMC weten. Wanneer deze nieuwe stakingen gaan plaatsvinden is nog niet bekend, maar volgens de bond zou dat in meerdere regio’s tegelijkertijd zijn.

Lees ook:

Auteur: Sander Van Vliet

8 reacties op “Vijfdaagse staking streekvervoer volgende week definitief na verstrijken ultimatum”

Math Paas|18.02.23|17:58

Ja echt belachelijk die absurde loonsverhoging. Kunnen straks allemaal gaan solliciteren naar een slechter betaalde baan. Maken het onbetaalbaar voor de gewone burger. Hoe dom Kunnen chauffeurs zijn. Denken zeker ook dat ze bankdirecteur zijn.
Maarja Kunnen altijd nog in de schoonmaak en horeca terecht.

Evert Salverda|31.01.23|22:32

Gelukkig is er nog de deelauto’s : wel tijdig reserveren, want nu al druk op de lijn.

Silvio Van Drongelen|31.01.23|21:37

Openbaar vervoer platleggen is een onmenselijke manier van staken.
Bedenk andere acties, die de reizigers niet treffen.

Ko Kats|31.01.23|21:29

Dit is schandalig wat de bonden doen heel veel mensen zouden blij zijn met 11% maar in sectoren waar er minder makkelijk druk kan worden gezet hoor of zie ik de bonden niet

Ko Kats|31.01.23|21:27

Het is schandalig wat de bonden doen er ligt een prachtig bod en dan zo’n middel het is echt schandalig. Ik wilde dat de vakbonden wat meer voor andere mensen zou opkomen

Martin Kroon|31.01.23|14:04

Als het OV de overhaaste aanschaf van nog meer elektrische bussen beperkt – en de versnelde uitfasering van goede dieselbussen stopt – kunnen tientallen miljoenen euro’s bespaard worden, waarmee hogere lonen en betere arbeidsomstandigheden wel mogelijk worden. Een onderbetaalde chauffeur op een E-bus van een half miljoen en verder uitgedunde lijnvoering, dat is pas slecht en reden dat nog meer mensen het OV gedag zeggen.

Kristina Thornton|30.01.23|21:08

Dit is onwerkbaar voor reizigers. Naast bedrijven wordt ook het onderwijs getroffen, aangezien leraren en studenten niet naar school kunnen.
Ik ben een leraar die voor 100% afhankelijk is van het openbaar vervoer om op het werk te komen, en de laatste keer hadden we studenten die niet in staat waren om examens bij te wonen vanwege transportstakingen. We hebben absoluut openbaar vervoer nodig om goed te functioneren in dit land.

Heidi Nuyten|30.01.23|20:23

Ze moeten gewoon het personeels tekort oplossen door uitzendkrachten en parttimers meer uren te geven, ik hoor van van veel chauffeurs dat ze dit graag willen, maar de bazen het gewoon niet doen.
Hoe dom ben je dan!