OV-fiets

Station Vaartsche Rijn heeft primeur met landelijke huisstijl deelhub

Secretaris Vivianne Heijnen en wethouder Lot van Hooijdonk openen de deelmobiliteitshub in Vaartsche Rijn.Foto: Goedopweg

In de Utrechtse wijk Vaartsche Rijn, nabij het NS-station, is vorige week een nieuwe deelmobiliteitshub geopend door staatssecretaris Vivianne Heijnen en de Utrechtse mobiliteitswethouder Lot van Hooijdonk. De hub heeft als eerste in Nederland een ‘landelijke identiteit’, oftewel: een duidelijk herkenbare huisstijl die op meerdere plekken terug gaat komen.

Bij NS-station Vaartsche Rijn kunnen inwoners en bezoekers vanaf nu op- en overstappen op een elektrische deel(bak)fiets of deelauto. De deelhub is vormgegeven volgens een nieuwe ‘landelijke identiteit’ voor deelhubs (genaamd “HUB”). Naast een herkenbaar logo, is de hub voorzien van de uniforme bewegwijzering, vakmarkering en bebording. Dit moet ervoor zorgen dat elke reiziger in Nederland weet wat ze minimaal kunnen verwachten op de hubs met deze huisstijl. Het sluit daarbij aan op bestaande concepten, zoals het stationsconcept van NS. De komende jaren gaat de gemeente Utrecht meerdere deelhubs realiseren.

Bij de hub kunnen reizigers een OV-fiets huren of een fiets van een andere aanbieder, in dit geval TIER. Bij de opening van de mobiliteitshub in Vaartsche Rijn vroeg programmamanager van Goedopweg, Esther de Lange, aandacht voor het stimuleren van regionale samenwerking tussen gemeenten en goede afspraken met hen over het gebruik van deelvervoer.

Wethouder Lot van Hooijdonk ziet veel kansen in deelvervoer om de stad Utrecht te verduurzamen. “We staan als Utrecht voor een grote mobiliteitsopgave de komende jaren. De ervaringen van de MaaS-pilot en de ontwikkeling van deelhubs, zoals bij station Vaartsche Rijn, leren ons veel over de mogelijkheden voor het slimmer en duurzamer organiseren van mobiliteit in onze stad. En dat is randvoorwaardelijk voor het realiseren van de forse woningbouwopgave in de stad.”

Staatssecretaris Vivianne Heijnen is enthousiast over de nieuwe deelhub. “Door deze deelhub kunnen mensen makkelijk gebruik maken van verschillende vervoersmiddelen. Zo maken we steden beter toegankelijk en bereikbaar. Ik hoop dat er veel meer van dit soort hubs komen in Nederland, want zowel de reiziger als het milieu gaan er hiermee op vooruit.’

Samenwerking NS

“Wij vinden de komst van de hub heel belangrijk”, zegt een woordvoerder van NS. “We juichen dat soort punten zeker toe.” NS-station Vaartsche Rijn is het eerste station met de gedeelde huisstijl, maar andere stations volgen snel. “In Vlissingen staat ook al een bord met de groene druppel. Dat is het volgende station waarbij we de mobiliteitshub introduceren.”

De nieuwe hubs betekenen ook meer concurrentie voor de NS. De NS is ineens niet meer de enige aanbieder van deelvervoer op de NS-stations. De OV-fiets moet natuurlijk wel altijd terug naar de plek waar de fiets gehuurd is. Het voordeel van een andere aanbieder is dat de fiets ook op andere plekken in de stad kan worden gestald. Toch maakt de NS zich geen zorgen. “We zien niet dat mensen per se voor andere deelfietsen kiezen. Mensen kennen ons goed, ze weten ons goed te vinden en we zijn natuurlijk bij elk station.”

Sterker nog; de NS haalt dit jaar, ondanks de aanwezigheid van ander deelvervoer, een record. “We tikken dit jaar naar alle waarschijnlijkheid vijf miljoen verhuurde fietsen aan. Wij hebben wel onze bekendheid mee. Andere aanbieders zitten bijvoorbeeld niet in elke stad. We zijn oud en vertrouwd, om het zo maar te zeggen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.