Intraffic

IT-oplossing voor defecte roltrappen en liften op stations

Foto: Roltrappen op station Den Bosch. Beeld ter illustratie Lithuaniakid
Openbaar vervoer moet voor iedereen, ook mensen met beperkingen of weinig energie, drempelloos gebruikt kunnen worden. Een nieuw product dat is gericht op het monitoren van liften en roltrappen belooft een verhoogde reiservaring en verbeterde toegankelijkheid op stations. Dat stellen Martijn van Aartrijk, business developer en consultant bij InTraffic en Willem Linders, Operational Director bij OrangeNXT. Het tweetal deelt inzichten over dit opvallende initiatief.

Stations in Nederland worden al geruime tijd geplaagd door defecte roltrappen en liften. Hier ondervinden reizigers die voor hun reisbeweging afhankelijk zijn van deze faciliteiten grote hinder. “Het gebeurt zelfs dat reizigers wordt geadviseerd een station verder te reizen wanneer er op het station van bestemming een lift stuk is”, zegt Van Aartrijk. “De reiziger kan terugreizen en via de andere richting aankomen op het perron waar de lift niet stuk is. Liever weet je al veel eerder waar je aan toe bent, zodat slimmere oplossingen mogelijk worden”, vervolgt hij.

Negatieve reizigerervaring

Kapotte roltrappen en liften veroorzaken vertragingen, aangezien reizigers gedwongen worden alternatieve routes te zoeken. Dit leidt tot grote frustratie en ongemak, vooral tijdens drukke periodes waarin efficiënte doorstroming van cruciaal belang is. De algehele reiservaring van reizigers wordt aanzienlijk aangetast wanneer essentiële voorzieningen niet operationeel zijn. Dit kan resulteren in een negatieve perceptie van het openbaar vervoer en kan potentiële reizigers ontmoedigen om voor deze vorm van vervoer te kiezen.

Aan de andere kant is het voor de vervoerder op dit moment lastig om de liften en roltrappen op een eenvoudige en efficiënte manier te monitoren. Vaak hebben zij te maken met veel verschillende leveranciers, een diversiteit aan systemen en onderhoudscontracten.

Proactief onderhoud

Daarom heeft InTraffic, samen met OrangeNXT iets bedacht om dit probleem preventief te tackelen en een betere dienstverlening aan reizigers te verrichten. “Met onze IoT monitoring oplossing generen we realtime signalen over de status van liften en roltrappen op één platform. Hierdoor kunnen niet alleen defecten verholpen worden, maar er kan ook proactief gehandeld worden door vroegtijdige tekenen van storingen op te sporen”, aldus Linders.
Onze IoT-oplossing is leverancier onafhankelijk en beperkt zich niet tot specifieke vervoerders.

Het kan geïntegreerd worden in de processen van verschillende aanbieders. “Het onderhoudsteam van de vervoerder behoudt de controle over het proces van monitoring tot reparatie. Vervolgens is er de mogelijkheid om indien nodig externe leveranciers in te schakelen”, zegt Linders.

Reisinformatie

Een opmerkelijk kenmerk van het product is de vertaalslag naar reisinformatie. InTraffic zorgt ervoor dat reizigers via verschillende kanalen worden geïnformeerd zoals reisplanner-apps, informatieschermen in voertuigen en websites. “Uit onderzoek kwam naar voren dat reizigers, die afhankelijk zijn van het lift- of roltrapsysteem op een station een betere ervaring hebben wanneer zij van te voren op de hoogte zijn gebracht van eventuele storingen. Daar kunnen zij dan hun reisgedrag op aanpassen”, aldus Van Aartrijk.

Uitrol

“We zijn in gesprek over de verdere uitrol van het product. We hopen snel operationeel te zijn waardoor het openbaar vervoer een stap voorwaarts zet in toegankelijkheid en betrouwbaarheid van stations”, aldus Linders.
Dit project illustreert hoe innovatieve technologieën ingezet kunnen worden om niet alleen problemen op te lossen, maar ze zelfs te voorkomen, wat resulteert in een verbeterde reiservaring voor iedereen. “We kijken uit naar verdere ontwikkelingen en hopen dat dit initiatief als voorbeeld kan dienen voor steden wereldwijd die streven naar een inclusiever openbaar vervoer”, sluit Linders af.
 

Auteur: Merijn van Merrienboer

Bron: Intraffic

1 reactie op “IT-oplossing voor defecte roltrappen en liften op stations”

Pat Rick|11.12.23|08:49

Kan ProRail niet beter zijn aandacht besteden aan infrastructuur? Havenspoor, Kijfhoek, Waalhaven, dassenburchten, Zeeuwse Lijn, en ga zo maar door? Of zitten de directeuren te wachten op kerstpakketten?

Een goed SLA afsluiten met een liftenboer. Want liften met onderhoud/voorraden zelf willen managen moet ProRail toch niet willen. Ook begrijp ik dat de partner hier business wil genereren, maar er zijn grotere problemen bij spoor-infra in Nederland