Take a Taxi en Taxistad zelf in actie tegen ritweigeraars

Take a Taxi en Taxistad, Amsterdam CS
Take a Taxi en Taxistad, Amsterdam CS. Bron: TAT

Korte taxiritten worden in Amsterdam volop geweigerd. Twee van de Toegelaten Taxi Organisaties, Take a Taxi en Taxistad, ondernemen daarom sinds kort zelf actie tegen dit probleem. Hun aanpak lijkt te werken, dus ze gaan er voorlopig mee door. De gemeente Amsterdam is goed te spreken over het initiatief.

Onlangs werd bekend dat in Amsterdam het weigeren van korte taxiritten weer toe lijkt te nemen. Met name op de standplaatsen bij het Centraal Station en Passenger Terminal Amsterdam zou het probleem groeien, waarbij ook nog sprake zou zijn van prijsafspraken. De gemeente gaf destijds aan handhavend te zullen gaan optreden. Dan gaat het om de inzet van handhavers in burger en mystery guests. “De resultaten daarvan worden gedeeld met de desbetreffende TTO’s en zij worden verzocht een maatregel volgens hun maatregelenprotocol op te leggen”, legt een woordvoerster van de gemeente Amsterdam desgevraagd uit.

Buiten de inzet van handhavers en mystery guests, onder meer na overleg met de Passenger Terminal, helpt de gemeente TTO’s door ze te ondersteunen in de selectie van chauffeurs. Zo kan worden voorkomen dat chauffeurs die vanwege hun overtredingen van de regels bij een andere TTO zijn vertrokken ergens anders de draad weer kunnen oppakken.

Advies ter harte genomen

Maar er is door de gemeente ook benadrukt dat van de TTO’s zelf actie wordt verwacht. Take a Taxi en Taxistad hebben dat ter harte genomen. Onlangs zijn de directies en enkele medewerkers van deze TTO’s zichtbaar en met opvallende hesjes op de standplaats bij het Centraal Station gaan staan. Dat deden zij op een donderdagavond van 18.00 tot 23.00 uur. Het was overigens niet de eerste keer dat ze een dergelijke actie ondernamen. En hun aanwezigheid hielp ook nu, zegt Ruud Lagerwaard van Take a Taxi.

“Er is wederom geen enkele keer een klant geweigerd. Ook hebben chauffeurs op geen enkel moment de kans gehad om via onderhandelingen een hoger tarief af te dwingen. Wij waren ook blij verrast dat een aantal leidinggevenden van de dienst Handhaving en Toezicht, alsmede enkele andere handhavers in burger, een kijkje kwamen nemen. Zij zagen met eigen ogen dat het anders kan, als er maar toezicht is.”

Complimenten

De werkzaamheden bestonden er vooral uit mensen naar de voorste taxi te verwijzen, een aanspreekpunt voor passagiers te zijn en te coördineren als zich grote groepen aandienden. “Ook hield een medewerker van ons deuren van taxi’s open om mensen in te laten stappen, dat werd zeer gewaardeerd. Van veel chauffeurs kregen we complimenten en de vraag of we dit willen blijven doen.” Aanvankelijk lieten Taxistad en Take a Taxi dit afhangen van wat de andere TTO’s zouden doen. Die haken echter voorlopig niet aan, “maar wij gaan absoluut door. Voorlopig op vrijdagavond en zaterdagavond, en op een extra avond doordeweeks”, aldus Lagerwaard.

Dat zal de goedwillende chauffeurs als muziek in de oren klinken. Zij en de taxiklanten reageren volgens Lagerwaard erg enthousiast op het initiatief. “Op sommige momenten liep het zo goed door dat mensen echt op een taxi moesten wachten. Anderzijds is het zo dat zodra we weg zijn, het meteen weer vastloopt op de standplaats omdat er ritten worden geweigerd en er wordt onderhandeld over de prijs. Het probleem van het weigeren van taxiritten in Amsterdam komt nu eigenlijk pas goed aan het licht.”

Relatief kleine groep

De gemeente Amsterdam is enthousiast over de manier waarop beide TTO’s hun verantwoordelijkheid nemen. “We vinden dit een heel goed initiatief van Take a Taxi en Taxistad. Tegelijkertijd zet de gemeente nu met de TTO’s gezamenlijk het standplaatsmanagement neer, waarin afspraken worden gemaakt over de taken en verantwoordelijkheden van de TTO’s voor het verlagen van de hinder op en in de omgeving van de standplaats. Zij zijn tenslotte primair verantwoordelijk zijn voor het toezien op gedragingen van hun chauffeurs.”

Volgens de gemeente is het lastig te meten hoe groot het probleem is. “Omdat het, zodra er handhaving ter plekke is, niet plaatsvindt. We krijgen wel regelmatig signalen binnen dat sommige chauffeurs zich niet aan de regels houden”, legt de woordvoerster uit. “Uit de klachten en signalen blijkt, dat het hier om een relatief kleine groep taxichauffeurs gaat die ritten weigert. Om de klachten structureel aan te pakken, is samenwerking tussen de gemeente en TTO’s ook hier noodzakelijk.”

Kom ook naar Taxi Expo, het jaarlijkse vakevenement voor de taxibranche op donderdag 11 oktober in Expo Houten. Voor mensen die werkzaam zijn in de taxisector is deelname aan de beurs, workshops en Proefrit Experience gratis. Meld je nu aan voor deelname.

Auteur: Vincent Krabbendam

5 reacties op “Take a Taxi en Taxistad zelf in actie tegen ritweigeraars”

Dat loketje werkt niet, omdat het probleem zich op bijna alle standplaatsen voordoet.

Rudie Elmio|05.10.18|21:03

Simpel, op die plaatsen een permanent loketje maken waar mensen direct met klachten terecht kunnen.

Zichtbaar aanwezig zijn dan gaat het prima, als mensen een politiewagen zien rijden ze ook niet te hard maar daarna gaat het gas er ook weer op.

Robert Verhaaren|04.10.18|21:06

Ten eerste is de houding van veel chauffeurs verkeerd!
Service naar de klant hebben vele nog nooit van gehoord.
En vele kruimels maken ook een groot brood.
Heb onlangs een Japanner opgehaald bij Utrecht-Centraal die niet door Utrechtse chauffeurs werd meegenomen.
Hij wilde slechts naar Ibis hotel wat een klein stukje is, maar buiten dat had hij een vrouw en 2 kleine kinderen en 2 grote koffers + nog een dubbele kinderwagen.
Hij was verbaasd dat ik hem weg wilde brengen.
Service!!!!!!

Kemal Ozen|04.10.18|17:29

Het zijn altijd hetzelfde klapviolen die het verpesten voor de nette chauffeurs. Degene die verkeerd bezig zijn moeten maar een andere vak gaan uitoefenen. Ze zijn in dit branche niet welkom.