cao-onderhandelingen

Werkgevers en vakbonden naderen elkaar qua loonbod, maar nog geen definitief akkoord

Taxicentrale Amsterdam (TCA)
Taxi van de Taxicentrale Amsterdam. Foto: TCA

De werkgevers hebben een nieuw loonbod op tafel gelegd, die voor een deel tegemoetkomt aan de wens van de vakbonden. Dat is de uitkomst van de meest recente onderhandelingen over een nieuwe cao Zorgvervoer en taxi, die afgelopen vrijdag plaatsvonden. Volgens CNV moeten echter nog heel wat plooien worden gladgestreken wil er daadwerkelijk een akkoord komen.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is redacteur van Mobiliteit.nl en TaxiPro.

7 reacties op “Werkgevers en vakbonden naderen elkaar qua loonbod, maar nog geen definitief akkoord”

Jesuo Iesus|16.10.22|23:32

@Peter Ressing Nou en? Dan doe je dat toch? Jij bent degene die bepaalt hoeveel die werkt en dat vastlegt in je contract. Dat is voor de werkgever maar ook voor de werknemer.

Maar daar hebben we het hier toch helemaal niet over?

Jesuo Iesus|16.10.22|23:31

@Peter Ressing Nou en? Dan doe je dat toch? Jij bent degene die bepaalt hoeveel die werkt en dat vastlegt in je contract. Dat is voor de werkgever maar ook voor de werknemer.

Peter Ressing|13.10.22|13:12

@Jesuo Lesus ik denk dat heel veel mensen maar wat graag 28 uur zouden willen werken!

Jesuo Iesus|13.10.22|06:20

Wat betekent dit voor de praktijk bij veel grotere bedrijven van het addendum waarbij grotere arbeidscontracten op papier via een addendum worden teruggezet naar 28u zodat het dienstblokkensysteem geen struikelblok meer is? Bij grotere arbeidscontracten moet nu de tijd tussen diensten minimaal 2 uur zijn.

Pascal T|11.10.22|17:04

@Marco Als ik dit soort reacties lees vraag ik me altijd af: Waarom ga/ging je dan niet bij een ander bedrijf rijden?
Genoeg taxibedrijven die niet op deze manier met hun mensen omgaan. Ook niet toen de regeling nog was zoals het vorig jaar was.

Stevie W|11.10.22|15:56

@Marco Bauwens Je hebt volkomen gelijk, het is ook niet gek dat chauffeurs wat anders gaan doen. De meeste overheden en opdrachtgevers hebben ook boter op het hoofd, ze willen zo goedkoop mogelijk taxivervoer, een sociale paragraaf is niet aan de orde bij ze.

Marco Bauwens|11.10.22|13:28

Als we terug gaan naar de oude regeling, ga ik stoppen met taxi rijden, ik ga geen 12 uur beschikbaar meer zijn terwijl ik dan 7uur betaald krijg, omdat ik maar 7 uur gereden zou hebben (dus 5 uur stand-by staan). Sinds dit jaar zie ik ineens dat ik meer rijdende uren maak. Dat zie ik ook op mijn loonstrook (+300). Vroeger stuurde ze mij geregeld naar huis omdat ik dicht bij het werk woon, chauffeurs die verder wonen laten ze rijden omdat de aanrijtijd telang is om naar huis te sturen.