Tram, HTM

Haagse gemeenteraad stemt in met deal tussen NS en HTM

De samenwerking tussen de vervoerbedrijven NS en HTM gaat door. Den Haag gaat 49 procent van de aandelen in HTM verkopen aan de NS. De gemeenteraad van Den Haag heeft donderdagnacht ingestemd met de overeenkomst.

De gemeenteraad wil dat er over twee jaar een evaluatie komt van de samenwerking. Den Haag zal zich er in het stadsgewest Haaglanden hard voor maken dat het tramvervoer ook na 2017 in handen blijft van de HTM. De concessie loopt dan af en dan zouden andere vervoerders kunnen bieden op het tramvervoer.

Aanbetaling

In de samenwerkingsovereenkomst staat dat NS op het moment van instappen een aanbetaling van 30 miljoen euro aan de gemeente betaalt voor de aandelen HTM. 

Als HTM het tramvervoer tussen 2017 en 2026 niet mag verzorgen, dan moet Den Haag dat bedrag terugbetalen.

De gemeente Den Haag stuurt daarom aan op onderhandse gunning aan HTM. Immers, NS belooft flink te investeren in het Haagse stadsvervoer. Iets was vervoerder HTM zelf niet kan betalen. Op het moment dat HTM de concessie krijgt verleend, dan betaalt de NS de overige 15 miljoen euro voor de aandelen.

Personeel

De ondernemingsraad van de HTM is niet tevreden met de overeenkomst en deed voor de vergadering een beroep op de gemeenteraad om het personeel meer zekerheid te geven. De financiële positie van de HTM’ers blijft door de aandelenverkoop hetzelfde.

Om de samenwerking vorm te geven wordt HTM Personenvervoer opgericht, waarin NS een belang van 49 procent neemt en de gemeente 51 procent van de aandelen behoudt. De railinfrastructuur van HTM blijft voor honderd procent eigendom van de gemeente Den Haag.

Investeringen

NS en HTM gaan samen ruim 75 miljoen euro investeren in de kwaliteit van het openbaar vervoer. Zo zullen onder meer de tramlijnen 17 en 11 worden doorgetrokken naar de Strandweg en het Norfolkterrein. Daarmee wordt de bereikbaarheid van de kustlijn van Scheveningen verbeterd.

HTM Personenvervoer komt met verschillende gecombineerde OV-kaarten afgestemd op verschillende type reizigers. In 2014 komt er gratis wifi op de stations, in trams en op grote haltes. Ook wordt er extra geld geïnvesteerd om station Holland Spoor, het busplatform op Den Haag Centraal en Laan van Nieuw Oost-Indië veiliger en aantrekkelijker te maken.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Haagse gemeenteraad stemt in met deal tussen NS en HTM”

Arjen Jaarsma|12.04.13|09:45

Ik blijf het een vreemde constructie vinden maar erg positief is dat er volgend jaar in 2014 gratis wifi op stations, in trams en op grote haltes komt. Den Haag wordt daarmee de eerste stad in NL met WiFi in het OV en dat is erg goed voor de stedelijke economie! Wanneer volgt Amsterdam?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.