Tram, Maastricht-Hasselt

Inloopavond over tramverbinding Maastricht-Hasselt

Als alles volgens plan verloopt, rijdt uiterlijk 1 januari 2018 een tram tussen Maastricht en Hasselt. Met deze tramverbinding wordt de reistijd tussen de twee steden gehalveerd naar 35 minuten. Belangstellenden kunnen zich donderdag over de laatste uitwerkingen van de tramverbinding tussen Maastricht en Hasselt laten informeren tijdens een inloopavond. De gemeenteraad van Maastricht heeft vorig jaar definitief ingestemd met de komst van de tram. Daarna zijn de projectplannen verder op detailniveau uitgewerkt die vanaf donderdag bij Infocentrum Belvédère te zien zijn.

Tussen de centrale stations van Hasselt en Maastricht komt een tramverbinding over een lengte van ongeveer 35 kilometer. In Maastricht komen er tramhaltes bij Belvédère, het centrum en het Centraal Station. Nu kunnen reizigers alleen nog maar met een busverbinding reizen tussen de twee steden.

Goederenspoorlijn

Vanuit België tot aan de Boschstraat in Maastricht gaat de tram rijden over de goederenspoorlijn uit Lanaken, die vorig jaar opnieuw in gebruik is genomen. Bij Belvédère, op loopafstand van Boschpoort, komt de eerste tramhalte op Nederlands grondgebied.

 De tram rijdt via Boschpoort onder de Noorderbrug door en rijdt dan via via de Boschstraat de binnenstad in. Vanaf dit punt zal nieuwe rails worden aangelegd.

Via de Boschstraat gaat de tram dan over de Bassinbrug naar de halte Centrum op de Maasboulevard. Vanaf de kruising Boschstraat-Bassinbrug tot aan de halte op de Maasboulevard maakt de tram richting station gebruik van een gezamenlijke tram- en busbaan. Daarna volgt de tram de route via de Wilhelminabrug en de Sint Maartenslaan naar het Centraal Station.

Tramverbinding

Volgens Albert Nuss, wethouder Mobiliteit van Maastricht is de tramverbinding door de kortere reistijd een aantrekkelijk alternatief voor reizigers. “Dat betekent bijvoorbeeld meer bezoekers die over en weer gaan winkelen. We weten nu allemaal hoe de files de toegang tot de stad bemoeilijken in het weekend. En het is bekend dat in bijvoorbeeld Valenciennes een vergelijkbare tram de economie een stevige boost gaf. Maar ook mensen die over de grens willen werken, hebben zo een goed alternatief voor de auto.”

Diverse mensen zullen profiteren van de nieuwe tramverbinding, verwacht de wethouder. “Ondernemers, werknemers, dagjesmensen, maar denk ook aan studenten die deels in Maastricht en deels in Hasselt of Diepenbeek studeren. Ook zij zijn erg gebaat bij een snelle openbaarvervoersverbinding. En ben je eenmaal in Hasselt, dan ben je ook zo in Antwerpen met de trein. Ik ben dus heel blij dat Vlaanderen positief heeft gereageerd op het tramproject, dat brengt de realisatie weer dichterbij.”

Inloopavond

De inloopavond is donderdag van tussen 17.00 en 20.00 uur in bij Infocentrum Belvédère in aan de Boschstraat 24 in Maastricht. De informatie over de tramplannen is nog de gehele zomer op de informatiepanelen in het infocentrum te bekijken. Vanaf 8 juli tot 30 augustus liggen het ontwerpbestemmingsplan en het MER (milieu-effectrapport) ter inzage.

tramverbinding, Maastricht-Hasselt

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

5 reacties op “Inloopavond over tramverbinding Maastricht-Hasselt”

Menno Mulder|05.07.13|11:36

Tja, dat dachten we in Groningen ook, maar helaas door o.a. veel negatieve aandacht door het plaatselijke bokkenblad werd de zak afgeblazen.

Paul Lamote|08.07.13|20:22

Dit is en blijft waanzinnige geldverspilling. Waarom niet gewoon een keer per uur een trein Maastricht-Lanaken-Diepenbeek-Hasselt???

baxspace|01.10.13|09:46

Zou dit de eerste internationale tramlijn ooit zijn?

Ben Wolff|19.10.13|16:14

Het is een bijz,goed plan. De TRAM verbinding MAASTRICHT HASSELT Zeker geen geld verspilling !!!!!!!!
Mensen die daar vragen over hebben hoe goed TRAM verbinden kan zijn.
Verwijs ik naar de Albtalbahn de AVG in de regio Karlsruhe Duitsland.
Gr Ben Wolff.

Ben Wolff|19.10.13|16:20

In de jaren 1950/1960 toen zijn er tramlijnen afgebroken van bijv. Amsterdam Zandvoort en Leiden den Haag van de NZH. die eigenlijk nooit weg gemogen hadden.

Ik heb al van af 1965 belangstelling voor de AVG en weet dan ook hoe dat openbaar vervoer daar gaat met TRAM wagens

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.